string(103) "Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)"

Geschiedenis naamgeving stadion.

Dinsdag 14 juni 2016 om 11:59

Er is rumoer ontstaan rond de nieuwe naamgeving van Euroborg. FC Groningen presenteerde afgelopen vrijdag de nieuwe naam van het stadion voor de komende zes jaar: het Noordlease Stadion. De directie van de Trots van het Noorden hecht eraan ter verduidelijking een toelichting te geven op de geschiedenis van de naamgeving van Euroborg.

Bij de plannen voor de bouw van Euroborg was er niet direct een naam voor het nieuwe stadion van FC Groningen. De geplande plek was het Europark en er ontstond een werktitel onder de naam ‘Euroborg’. Vanaf het eerste moment is met de gemeente – oftewel eigenaar Euroborg NV – afgesproken dat FC Groningen het recht had een commerciële naam te verbinden aan het stadion. Afgelopen vrijdag was het zover en maakte de club bekend dat Euroborg vanaf 1 juli officieel het Noordlease Stadion heet. Niet onopgemerkt
“En dit is niet onopgemerkt voorbij gegaan”, constateert algemeen directeur Hans Nijland. “Er zijn supporters die vinden dat we de naam van ons stadion niet aan een commerciële partij hadden moeten koppelen. De naam Euroborg is echter ooit gekozen als werktitel voor het stadion en wij hadden vanaf het begin het recht daar een andere naam aan te geven. Dit is ook zeer wenselijk gezien onze huisvestingslasten. Door de naamgeving kunnen we deze kostenpost enigszins compenseren. Dat het proces van naamgeving van het stadion tien jaar lang heeft geduurd, heeft te maken met het feit dat er tot dusver geen gegadigde was die aan onze voorwaarden wilde voldoen.” Noordlease wilde dit wel en met deze partij is FC Groningen heel blij, herhaalt Nijland de boodschap bij de presentatie van afgelopen vrijdag. “Het Groningse bedrijf is al meer dan dertig jaar actief op de markt en verbonden aan de club. De relatie gaat al terug tot ver in de Oosterpark-periode. Dit is niet zomaar een commerciële relatie van de club, de directie en werknemers zijn ook supporter van FC Groningen.” Museum
Daarnaast toont Noordlease in Autoborg al zes jaar lang haar maatschappelijke gezicht als gastheer van de inmiddels traditionele benefietavond van FC Groningen. De jaarlijkse avond in het teken van de maatschappelijk partner van de club leverde de Stichting Opkikker in mei van dit jaar nog een bedrag op van meer dan honderdduizend euro. Volgens Nijland blijkt de verbondenheid met de club ook uit de inspanningen van Noordlease bij de realisatie van het FC Groningen-museum, dat wordt gevestigd naast de hoofdingang van het stadion in de voormalige Fanshop van de club. “Noordlease heeft zich voor een zeer substantieel bedrag verbonden aan het FC Groningen-museum. Zonder deze inbreng was het museum er nog lang niet geweest en daarvoor verdient Noordlease een geweldig compliment.” Begrip
Nijland geeft aan dat de club begrip heeft voor de emoties bij een deel van de achterban, maar dat zonder commerciële activiteiten FC Groningen haar sportieve ambities niet kan realiseren. “Het is heel simpel: om te kunnen concurreren met de clubs om ons heen, dienen we inkomsten te generen. En wat wij doen is in dat opzicht niet heel bijzonder. Vele clubs zijn ons al voorgegaan in de naamgeving van hun stadion, maar wij kijken liever naar onze eigen situatie. Wij proberen een dusdanige begroting te realiseren, zodat we kunnen concurreren met clubs als FC Utrecht en sc Heerenveen. Niet meer en niet minder. Dat is al een enorme strijd.” “Wij snappen best dat niet elk besluit van ons altijd even goed valt bij een deel van de supporters, maar wij staan voortdurend met afgevaardigden van supportersgroeperingen in contact om onze clubcultuur te bewaken. In een manifest zijn onder meer de clubnaam, de clubkleuren en de speelstad vastgelegd. Het recht op naamgeving van ons stadion valt daar niet onder.”

Gerelateerd nieuws.

15:22
4 dagen geleden

De meiden van FCG: voetbalsters uit de regio.

2 weken geleden

Dit zijn ‘De meiden van FCG’

4 weken geleden

Sportieve resultaten, supporters en sponsors beperken financiële schade na degradatie