string(103) "Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)"

‘Elftal vragen aan…’ Robert Oosterbaan (Enigma Research).

Woensdag 31 augustus 2022 om 11:00

‘Meten is weten’ is een veelgehoorde wijsheid. Ook in de businesslounge van FC Groningen. Toch zijn niet alle ondernemers en bestuurders zich bewust van de waarde van goed geanalyseerde data waarmee slimme keuzes voor een beter product, bedrijf of organisatie kunnen worden gemaakt. Gelukkig stapt er een gedreven en deskundig markonderzoekers-duo rond in de businessclub van de FC. Robert Oosterbaan vormt samen met Stefan Di Tolve de directie van Enigma Research en wat meten zij niet? Laten we Robert en zijn werkwijze middels ‘Elftal vragen aan…’ zelf eens onderzoeken.

Robert Oosterbaan

1. Robert, Enigma Research is in een woord genoemd een ‘marktonderzoekbedrijf’. Wat wil jij daar in drie regels nog aan toevoegen?
“Met onze onderzoekdienstverlening realiseren wij uiteindelijk relevant inzicht voor onze opdrachtgevers. Wij zoomen in op tal van vraagstukken, waarbij we bedrijven uiteindelijk richting bieden. Richting om goede keuzes en scherp beleid op te maken en/of bevestiging te krijgen.”

2. Wat voor soort onderzoeken voeren jullie zoal uit voor opdrachtgevers?
“Dat is heel divers. Zo bieden we klant-, imago- en medewerkertevredenheidonderzoeken en reclame-reactieonderzoeken en voeren we middels online (burger)panels peilingen uit voor mediabedrijven en gemeenten.”

3. Jullie werkwijze laat zich niet in drie regels omschrijven, daarvoor kun je het beste kijken op Enigmaresearch.nl, maar kun je de hoofdstappen in het proces kort benoemen?
“Wij nemen opdrachtgevers mee in het gehele marktonderzoekproces. We beginnen met de scherpstelling van een vraagstuk tijdens een uitgebreid gesprek. Heel belangrijk is vervolgens het opstellen van de juiste vragenlijst, alvorens we starten met de doelgroepbenadering. Uiteindelijk komen we met een uitgebreide analyse en concrete conclusies aangaande het vraagstuk terug bij de opdrachtgever.”

4. Waarmee onderscheiden jullie je van andere marktonderzoekers?
“We zijn een externe, onafhankelijke onderzoekpartij, maar we kruipen echt in de relatie, in het betreffende bedrijf of de organisatie. Door onze persoonlijke werkwijze met vaste aanspreekpunten, voelt het alsof wij de onderzoeksafdeling binnen je bedrijf of organisatie zijn. We sparren veel, zitten desgevraagd bij vergaderingen en hebben daardoor aan een half woord genoeg.”

5. Kun je een voorbeeldcasus noemen waarbij jullie onderzoek heeft geleid tot bijzondere resultaten?
“Jazeker. Voor een gemeente hebben we onlangs een inwonersonderzoek uitgevoerd naar deelmobiliteit en specifiek het gebruiken van deelauto’s. Uit het onderzoek bleek dat een meerderheid van de inwoners open staat voor het uitproberen van een deelauto, maar dat ze ook nog wel ‘beren op de weg’ zien voor veelvuldig gebruik. Deze informatie gaf de gemeente concrete sturing bij het opzetten van een pilot.”

6. En heb je ook een voorbeeld wat jullie voor het bedrijfsleven of voor overige organisaties kunt betekenen?
“We brengen regelmatig in kaart welk effect een aanpassing van een product of een aanpassing van de dienstverlening heeft bij (potentiële) klanten. Zo hebben we laatst in kaart gebracht hoe abonnees van dagbladen aankijken tegen mogelijke alternatieven bij het bezorgen van de krant. De mogelijkheden voor bedrijven zijn in ieder geval legio.“

7. Jullie zijn met Enigma businessclublid bij zakelijk FC. Waarom?
“Nu het na de coronaperiode weer wat makkelijker kan, willen we graag weer op een persoonlijke manier in contact komen met ondernemers en bestuurders. We zoeken de interactie meer op en dat kan tijdens een middagje voetbal in Euroborg prima.”

8. Je komt al heel lang bij de FC Robert, wat zijn jouw eerste herinneringen aan de club?
“Ik herinner me goed hoe ik aan de hand van mijn vader vaak het Oosterpark in liep en op de houten bankjes van de Zuid-tribune dicht tegen hem aanzat. Ik herinner me ook een wedstrijd dat we samen flink op spits Glen Salmon aan het mopperen waren, tot Glen in de blessuretijd toch de winnende binnenschoot.”

9. Voor FC Groningen hebben jullie de FCG Netwerktool gerealiseerd. Wat vind jij het sterke aan die tool?
“De FCG Netwerktool is zeer data gedreven, waardoor er minder aan het toeval overgelaten wordt. Middels de tool en de opgehaalde data brengen we behoeftes en mogelijkheden van businessclubleden in kaart. Hierdoor kunnen er door het commerciële team van FC Groningen waardevolle verbindingen worden gelegd.”

10. FC Groningen werkt de laatste jaren met de Word Groter-thematiek. Op welke manier kunnen jullie andere bedrijven laten groeien?
“Wij helpen bedrijven en organisaties middels inzichten en dus het ‘richting geven’. Als je de behoeften van je klant of doelgroep goed in kaart brengt kun je daarop inspelen. Je moet als ondernemer de goede dingen willen doen waardoor je nieuwe klanten krijgt of je de dienstverlening verhoogt. Zo kun je als organisatie groeien in kwaliteit en/of omzet.”

11. Heb je nog een goed advies voor collega-businessclubleden?
“Jazeker, het behoud van personeel is in deze steeds krappere arbeidsmarkt van groot belang. Zorg dat je goed weet wat er leeft en speelt bij je medewerkers. Test en toets die tevredenheid eens middels gedegen onderzoek zodat je inzicht krijgt. Daar heeft Enigma de juiste vraagmethodieken en diensten voor. Als externe en dus onafhankelijke onderzoekpartij zorgen wij dat je als ondernemer of bestuurder weet hoe je mensen zich voelen en wat hun onderliggende wensen of problemen zijn.”

Gerelateerd nieuws.

15:22
3 dagen geleden

De meiden van FCG: voetbalsters uit de regio.

1 week geleden

Dit zijn ‘De meiden van FCG’

3 weken geleden

Sportieve resultaten, supporters en sponsors beperken financiële schade na degradatie