FC Groningen ft Kraantje Pappie: ons 050-shirt, een ode aan de stad.
FC Groningen en Kraantje Pappie presenteren het derde tenue van het seizoen 2022/2023. Het 050-shirt van FC Groningen, een ode aan de stad Groningen. Na de succesvolle samenwerking van vorig jaar heeft de club opnieuw de handen ineengeslagen met de Groningse topartiest. Het tenue zal vanaf vrijdag 16 december 2022 vanaf 10.00 uur te koop zijn in de webshop van de Trots van het Noorden en de FC Groningen Store. Kraantje Pappie is die dag vanaf 10.00 uur aanwezig in de FC Groningen Store in Euroborg bij de release van het tenue.
De samenwerking van vorig jaar smaakte voor FC Groningen naar meer en Kraantje Pappie hoefde niet lang na te denken op de vraag of hij ook dit seizoen zich weer wilde buigen over het ontwerp. Samen met goede vriend en creatief compagnon Danny Knopf (van Knopf Media) maakte Kraantje Pappie met dit tenue een ode aan alle Groningers.
Het ontwerp
Het ontwerp symboliseert regen, bliksem en een zon aan de horizon tegelijk. De afgelopen jaren waren voor niemand leuk. Kraantje’s idee achter het welbekende, simpele, maar doeltreffende ‘na regen komt zonneschijn’ is een ode aan de Groninger. Hij heeft zijn mede-stadjers zien strijden, zien knokken en zien werken.
Tegenslagen werden overwonnen en nieuwe kansen werden gecreëerd. De Groningers hebben laten zien dat ze voor elkaar staan. Voor iedereen. Dat is ook de reden waarom naast het welbekende groen is gekozen voor roze elementen. Over roze wordt veel gedacht en gezegd. Voor Kraan staat het symbool voor ‘iedereen’. Dat is precies wat FC Groningen ook is; voor iedereen.
Alex van der Zouwen (Kraantje Pappie): “In Groningen wonen hardwerkende mensen, die niet bang zijn om hun schouders ergens onder te zetten. Iedereen uniek, maar toch hetzelfde. Soms vallen we, maar staan altijd weer op. De lanceringsvideo heeft als thema ‘Na regen komt Zonneschijn’, met hierin een diverse groep Groningers die zowel de stad als de liefde voor de club met elkaar gemeen hebben.”
FC Groningen had de wens wederom een echt 050-shirt te laten maken en gaf Kraantje Pappie de creatieve vrijheid om samen met zijn team het tenue te ontwerpen. Kledingpartner Robey Sportswear heeft het tenue – dat is gelimiteerde oplage verkrijgbaar zal zijn – geproduceerd. Edwin Froma, marketingmanager van FC Groningen is blij met het eindresultaat.
“Het tenue staat voor de club als ode voor de stad. Kraantje Pappie en FC Groningen delen de liefde voor onze prachtige stad en opnieuw tonen wij dit met ons 050-shirt. Het verhaal achter dit shirt past bij onze oproep ‘Word Groter’ en kenmerkt de Groningse mentaliteit van aanpakken, ook na tegenslagen. Het is Kraantje Pappie, na het succes van vorig seizoen, opnieuw gelukt een uniek shirt met een verhaal te creëren wat dicht bij ons als club en ons Groningers staat. Onze dank aan Kraantje Pappie, zijn creatieve team en kledingpartner Robey Sportswear is groot.”
Kraan in de FC Groningen Store
Kraantje Pappie zal op vrijdag 16 december aanwezig zijn om samen met FC Groningen en de supporters de lancering van dit nieuwe tenue te vieren. De FC Groningen Store opent vrijdag van 10:00 – 16:00 uur de deuren.
De campagne is tot stand gekomen in samenwerking van FC Groningen met Kraantje Pappie, Danny Knopf, Het Buro (Noah’s Ark), regisseur Farhad Khodadadzade, Studio Flink en Robey Sportswear.