Elftal vragen aan…Matthijs Kanis.
Op zijn zolderkamer in de Amsterdamse Jordaan startte Matthijs Kanis eind jaren negentig van de vorige eeuw Belegger.nl. De verkoop van het succesvolle platform aan Sanoma bracht nieuwe dimensies in zijn ondernemersleven. Hij startte meerdere horecazaken, begeleidt Start- en Scale ups en verhuisde naar het Noorden, waar Stad en FC Groningen zijn hart groenwit streepten. Tijd voor een ‘Elftal vragen aan…’
1. Wie is Matthijs Kanis?
“Ik ben horecaondernemer in Groningen. Zeven jaar geleden kwam ik vanuit Amsterdam, via midden Nederland naar het Noorden en het bevalt me hier uitstekend. Ik houd ervan om ideeën te bedenken en nieuwe concepten naar de markt te brengen. Mensen omschrijven mij als creatief, positief en nieuwsgierig, maar ook als ruim- en vaak andersdenkend.”
2. Je hebt als investeerder, coach en ondernemer veel meegemaakt, ondernomen en bereikt. Waar kunnen lezers jou van kennen?
“In Groningen wellicht vanwege mijn horecazaken en wandelingen door de stad. De stad is mijn kantoorruimte. Ik werk en struin er graag doorheen. Om nieuwe mensen te ontmoeten en ideeën op te doen. Mensen uit de onlinewereld kennen mij wellicht van het internetadviesbureau Jungle Minds of online interieurwinkel Flinders Design. Beleggers mogelijk van het boek ‘Beleggen voor Dummies’ dat ik heb geschreven.”
3. Waar houd jij je anno 2023 mee bezig?
“Ik doe van alles, vaak op de speelvelden horeca, online en media. Zo heb ik horecabedrijven en bedenk evenementconcepten. Ik ben mede-eigenaar van Wolter Wolthers Disco Bar, het Wolter Wolthers-discofestival en technofestival BOARDING. Daarnaast ben ik bestuurslid van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Groningen en coach ik Start- en Scale Up ondernemers waarin ik soms investeer.”
4. Waar krijg jij vleugels van Matthijs?
“Ik houd van creatief ondernemerschap. Met gedreven en positieve ondernemers in een flow komen. Samen dingen beter en mooier maken. Verder krijg ik vleugels van mensen. Van prikkelende ogen. Positieve mensen, jong en nieuwsgierig, die onderscheidend vermogen bieden.”
5. Mensen zoals jou noem je ‘door de wol geverfd’, maar op welk gebied schakel jij zelf altijd externe expertise in?
“Voor veel dingen, ik spiegel bewust en vaak. Met klanten, maar ook met medewerkers en andere ondernemers. Je kunt op veel gebieden van anderen leren. Ook rond mijn eigen kennisgebieden online beleving en horeca blijf ik met andere specialisten praten. Bij complexe juridische vraagstukken en het afronden van overnametrajecten, schakel ik doorgaans externe expertise in.”
6. Wat heb je met FC Groningen?
“Steeds meer! Ik stond in de jaren negentig jarenlang in de Meer naar Ajax te kijken. Toen zag ik Groningen al als bijzondere club. Ik vond het een fanatieke, trotse club met duelkracht en vechtersmentaliteit. De nuchtere mindset sprak me aan. Nu woon ik alweer zeven jaar ‘onder’ Groningen en fiets met mijn dochter naar thuiswedstrijden. Het laatste stukje lopen we bewust, om zo de typische matchday-sfeer te voelen. Als we aankomen in ons vak zien we steeds meer bekenden. Met elkaar een wedstrijd in zo’n mooi stadion beleven, dat vind ik prachtig!”
7. Wat brengt het zakelijke netwerk van de club jou?
“Mooie verhalen van mooie mensen, echte belevenis en spannende voetbalmiddagen. Vroeg zei ik nooit ‘achter glas’ te willen zitten. Voetbal is van iedereen, vooral van supporters. Het is geen sponsorspeeltje. Maar bij de FC ervaar ik dat helemaal niet. Daarbij moet ik toegeven dat de gemakken rondom zakelijke seats en het businessclublidmaatschap me aanspreken. We zitten droog, dicht bij het veld, je krijgt wat mee van de clubbestuurders en er zijn mooie events. Dat ervaar ik als een privilege. Door die extra’s krijg ik meer gevoel en beleving bij de club.”
8. Groningen is een stad van talent. Van Start ups en opportunisme. Hoe kijk jij naar de huidige generatie jonge ondernemers?
“Vroeger was het niet de bedoeling dat je na je studie ging ondernemen, dat was iets voor schoolverlaters. Tegenwoordig is ondernemen mogelijk en geaccepteerd voor iedereen. Sterker nog, jongeren weten al vroeg dat ze willen ondernemen, maar gaan eerst studeren. Het valt me op dat er meer vrouwen gaan ondernemen. Wel vind ik jonge ondernemers in Groningen te bescheiden en ze weten niet goed genoeg hoe ze met de juiste proposities de weg naar geld kunnen vinden. Daar moeten ze actiever en professioneler in worden.”
9. Wat leer jij zelf van je contacten met jonge ondernemers; Start- en Scale ups?
“Jonge ondernemers, de jeugd, heeft meer gevoel bij wat de wereld nu nodig heeft. Ze staan open voor verandering. Hun blik is internationaler en digitaler. Daarbij weten ze waar je de mosterd moet halen. Jongeren zijn fris, gedreven, opportuun, maar soms mogen ze zich dus wat zakelijker en meer voorbereid acteren.”
10. Heb je een motto of gedachtegang die jou aandrijft?
“Niet echt, maar ik vind dat je zelf meer dingen in de hand hebt, dan mensen soms denken of doen voorkomen. Kijk, ‘Geluk is een keuze,’ dat is niet waar. Niet iedereen krijgt gelijke kansen namelijk. Maar vanuit je eigen intuïtie en discipline kun je veel veranderen, beslissen en bereiken. Je kunt anderen de schuld geven, maar kijk eerst naar jezelf. Daarnaast houd ik ervan keuzes te maken en te doen. Ook als dingen tegenzitten. Blijf zuiver denken en stippen zetten.”
11. Je glom een beetje toen je over Groningen sprak. Wat maakt Groningen uniek?
“Het is een energieke stad, mensen hebben de voetjes aan de grond en je legt gemakkelijk contact. De loyaliteit van mensen hier is enorm. Medewerkers blijven lang bij je werken en dat is heel fijn. Het maakt dat je kunt bouwen en DNA in je bedrijf krijgt. Als horecaondernemer en conceptdenker is Groningen uniek omdat er een bruisend, langgerekt doordeweeks nachtleven is. Dat biedt kansen en daar houd ik van.”