Elftal vragen aan… Andy Zuidema (Studio Gambar).
Andy Zuidema fotografeert mooie merken, voetballers en wereldartiesten, zoals Armin van Buren, Brian May, Andy Lambert, Coldplay en de Rolling Stones. Zijn beelden van de Stones bleken zelfs meermaals museumwaardig. Hij werkt in China, Parijs en Amerika, maar blijft die creativeling ‘uut Stad’. Meer en meer gaat hij op zoek naar zichzelf en naar ondernemers die een verhaal te vertellen hebben. Want van authenticiteit en enthousiasme slaat Andy op hol. Een ‘Elftal vragen aan…’ Andy Zuidema.
1. Wie is Andy Zuidema, de mens achter de bekende fotograaf?
“Ik ben geboren in Groningen, half-Indisch opgevoed. Een Indische Groninger dus. Zowel Groningers als Indo’s zijn te bescheiden, ik wellicht ook. Als fotograaf ben ik een gepassioneerd vakidioot. Soms vergeet ik door mijn liefde voor fotografie tijd aan mijn privéleven te besteden. Dat ga ik veranderen.”
2. Je bent eigenaar van Studio Gambar. Waarvoor kunnen mensen zoal bij jou terecht?
“Voor creatieve, beeldende vraagstukken en sprekende fotografie. Mijn kracht is mijn creativiteit en conceptueel denken. Ik denk mee met mensen en hun merk. Zoals laatst voor de kledinglijn van Sonnema Berenburg. Daarvoor ben ik echt de historie ingedoken, terug naar de genen van hun merk.”
3. Is fotograferen te leren of moet het ergens in je genen zitten?
“Het is wel handig als je creatief bent en oog voor kleur en details hebt. Ik ben afgestudeerd als ontwerper en gewend om in beelden, kleuren en stemmingen te denken. Standaard foto’s kan iedereen tegenwoordig maken, dat zie je ook in sportfotografie, die zijn vaak heel erg geprogrammeerd. Maar foto’s maken die echt spreken is een kunst. Dat moet je in je hebben.”
4. Door welke foto kreeg je pas echt de smaak te pakken?
“Door een gezellige avond met het toenmalige bestuur van de Supportersvereniging van FC Groningen, belandde ik tijdens FC Groningen – Feyenoord langs het veld als fotograaf voor de SV. Dat was nog in het Oosterpark. Ik schoot die dag met zo’n klein broekzakcameraatje een foto van Dirk Kuyt die een penalty raakschoot. Het bleek een prima foto. Het gaf een kick om precies dat op beeld te krijgen wat ik wilde. Twee weken later kocht ik van mijn verjaardaggeld mijn eerste professionele toestel.”
5. Wat is het geheim van een goede foto?
“Dat verschilt van de opdracht en de setting, maar er moet ‘een basis’ in de foto zitten. Dat je hebt kunnen verbeelden wat je wilde verbeelden. Je zoekt vaak naar het moment, waarbij alles vervolgens draait om het vastleggen van het verhaal en het pakken van de emotie. Wat vertelt het beeld? Ontlading, blijdschap, frustratie of boosheid? Alle soorten van emoties vind ik mooi.”
6. Je fotografeert ook voor FC Groningen. Wat heb je met de FC?
“De FC is mijn club. Voor mij en veel Noorderlingen hoort FC Groningen er gewoon bij. Ik ben trots op de FC, dat heb ik altijd zo gevoeld. Als kind was ik al ballenjongen, later verkoper van programmaboekjes en weer later fotograaf voor de SV. Het is de beleving en saamhorigheid rond de club die me aanspreekt.”
7. Je bent lid van de FC Groningen Businessclub. Met welke bedrijven zou je graag in contact komen?
“Met bedrijven die echt een verhaal te vertellen hebben en zich daarmee (opnieuw) willen positioneren. Met mooie familiebedrijven en bedrijven met authentieke product of een unieke visie. Met mensen die willen omdenken en iets anders willen dan standaard fotografie. Enthousiaste mensen met een authentiek verhaal, daar krijg ik energie van.”
8. Wat wil je nog altijd eens fotograferen?
“Ik wil om te beginnen meer eigen werk gaan maken. De historie van Groningen, verhalen over Bommen Berend of werk over Indonesië bijvoorbeeld. Ik fotografeer ook voor de band Heavn en voor hen zou ik weleens een hele show willen regisseren. Wat een band is dat zeg! Hun muziek ontroert en raakt me, dat zou ik graag eens vastleggen en delen.”
9. Hoe ben je als ondernemer?
“Ik vind mezelf meer fotograaf, creatieveling en idealist dan ondernemer. Ik probeer het altijd simpel te houden. Ik wil ieder jaar een piek, een uitschieter, een extase en dat maakt me blij en tevreden. Ik denk niet aan geld, maar aan originaliteit en vakwerk leveren. Dat is niet echt ondernemend, maar creatief en onderscheidend zijn, dat is mijn kick en bestaansrecht.”
10. Waar wil jij je als fotograaf nog in groeien?
“Ik wil meer terug naar mijn roots, naar mezelf. Zo komen er weer nieuwe kanten boven. Ik ben al erg gegroeid door al mijn werk. Door goede dingen, mooie foto’s, maar ook door mindere en standaard resultaten, maar ik wil weer minder moeten en meer mogen. Ik wil me dus weer focussen op mezelf en mijn creativiteit. Daarmee kan ik mensen en bedrijven echt helpen. Door weer op zoek te gaan naar die basis, zal ik vanzelf weer groeien.”
11. Wat vind je de mooiste foto die je ooit gemaakt hebt?
“Dat is een foto van Brian May! Vroeger wilde ik architect worden en fantaseerde over het ontwerpen van stadions waar Queen zou spelen. Ook riep ik dat ik Queen wilde fotograferen, waarop veel mensen zeiden dat ik teveel fantasie had. Toen ik in 2013 voor Nike in Barcelona was, ging ik de Montjuïc fonteinen fotograferen. Daar is de clip van het nummer ‘Barcelona’ opgenomen. Een samenwerking van Queen-leadzanger Freddy Mercury met Montserrat Caballé. Terug in de taxi draaide ‘Dont stop me now’. Vanaf toen heb ik meermaals contact gelegd met Queens-management. Dat hielp, in 2016 foto’s maken bij een concert in Brussel. Daar maakte ik de foto van Brian May. Een mooie foto met een persoonlijk verhaal. Toen ik ‘m schoot voelde ik me die kleine Andy met zijn grote fantasie… Het was me gelukt.”