string(103) "Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)"

Regisseur van je eigen leven.

Woensdag 09 augustus 2023 om 13:07

Jan Joost Flim is sinds dit kalenderjaar de nieuwe voorzitter van de FC Groningen Business Club. Met het aannemen van deze rol daagt de Winsum-er zichzelf – niet voor de eerste keer in zijn leven – uit een avontuur aan te gaan. Het huidige directielid van Draaijer begon ooit als stagiair bij het bedrijf waar hij sinds 2020 in de directie zit. Het nieuwe bestuur wil ongeacht de divisie waarin wordt gevoetbald, aansturen op een FC Groningen Business Club waar verbindingen worden gemaakt en verwachtingen worden overtroffen.

Flim voelt zich thuis bij FC Groningen en op het Europapark, de omgeving waarin Euroborg is gehuisvest. Niet gek, want ooit studeerde hij als ambitieuze student af via een afstudeeronderzoek binnen Draaijer op het onderwerp Europapark. “Het is letterlijk een visitekaartje voor ons bedrijf. Niet alleen Euroborg. Ik kan hier bijna over ieder gebouw wel iets vertellen. Daarnaast ben ik opgegroeid met FC Groningen, bezocht wedstrijden in het Oosterpark en ben naast voorzitter van de FC Groningen Business Club ook echt supporter van de FC.”

Talenten
Ooit had Flim de droom om te schitteren op het veld, tot een glansrijke voetbalcarrière kwam het echter niet. Het absolute voetbaltalent ontbrak, maar het talent voor verbinden en besturen zit hem in het bloed. Als tiener was hij onder meer bestuurslid van de jeugdsoos in het dorp. “Met mijn rol als voorzitter van de FC Groningen Business Club kan ik mijn talenten inzetten en op mijn manier iets bijdragen aan de club. Het mooie van de doorbraak van een jongen als Thijmen Blokzijl is dat hij de droom van vele duizenden kinderen in de regio vertegenwoordigt. De droom die ik zelf ook had. Een jongen uit Groningen die doorbreekt in het eerste van de club waar hij supporter van is, schitterend.”

Met zijn eigen talenten bereikte Flim de top van zijn speelveld. Flim studeerde in 2001 af bij Draaijer en zit ruim 20 jaar later nog steeds op zijn plek bij het bedrijf dat wordt omschreven als een Groningse familiaire onderneming. “Het Groningse zie je terug in onze nuchterheid, de kenmerken van een familiebedrijf komen mede door onze binding met medewerkers. Bij ons komt iedereen binnen met ambitie, de wil om te groeien en beter te worden. We zoeken daarin een bepaald ondernemerschap en proberen onze medewerkers een ontwikkel-pad te bieden. Je startfunctie is niet je eindfunctie, anders zijn we geen match. Dat heb ik ook bij mezelf gezien. Begonnen in een ondersteunende rol en autonomie ontwikkeld in een adviserende rol.”

Regisseur
Hoewel Groningen echt zijn thuis is, keek Flim vijf jaar lang in andere keukens. Gedetacheerd via Draaijer werkte hij in verschillende interim-functies in de Randstad. Eerst bij bloedbank Sanquin en later bij de Nationale Politie. “Ik was begin 30 en had net een gigantisch project in opdracht van de gemeente Groningen mogen begeleiden en afronden. Dat was echt het summum. Ik voelde dat ik mezelf weer moest uitdagen en die uitdaging vond ik in de interim-klussen elders. Diezelfde klussen hebben me in de jaren laten inzien dat Draaijer en Groningen de plek is waar ik het beste tot mijn recht kom.”

“Ik ben er echt van overtuigd dat je de regie van je eigen leven zelf in de hand moet houden. Ik was op een gegeven moment niet helemaal happy bij Draaijer. Maar in plaats van klagen, zocht ik de uitdaging op. Om beter te worden, om te groeien, om nieuwe inzichten te krijgen. Je bent de regisseur van je eigen leven, dus pak dat stuur in handen en neem de controle.”

Met een rugzak vol ervaringen en de drang om terug te keren in Groningen én bij Draaijer, start Flim in 2016 in een nieuwe functie binnen de onderneming. De organisatiestructuur veranderde en dat opende deuren. De honger om ook autonomie te vergaren in een meer sturende functie deed Flim besluiten de uitdaging aan te gaan en vier jaar later zet hij een volgende stap als directeur.

Strategisch partner
Wie denkt dat Flim met het bereiken van de top binnen Draaijer niet meer droomt, heeft het bij het verkeerde eind. Hij trekt de parallel met FC Groningen, waar men ondanks de sportief mindere fase blijft staan voor Word Groter en groei. “Word Groter vind ik heel gaaf. Bij Draaijer willen we ‘van good naar great’. Ik vind het heel uitdagend om binnen mijn mogelijkheden het individu, de teams en uiteindelijk de hele organisatie te laten groeien. In het vakgebied waarin wij zitten, moet je blijven innoveren en veranderen om vooruit te kunnen.”

“We positioneren ons als strategisch partner in slimme en gezonde omgevingen. Data is een steeds groter wordende component, er zit onwijs veel informatie in gebouwen. Wanneer we aan de hand van die data primaire processen beter inrichten en benutten, kunnen er mooie stappen worden gezet. Het gebouw is een middel. Hoe kun je gebouwen inzetten voor betere gezondheid, beter onderwijs realiseren? Daar liggen nog heel veel uitdagingen.”

Energie
Flim zit met volle energie bij Draaijer en stapt als voorzitter van de FC Groningen Business Club een nieuw avontuur in. “Het betekent dat ik me weer moet stretchen. Ik ben ondertussen voorzitter geweest bij onze voetbalclub in het dorp, maar zo`n grote businessclub is nieuw voor me. Omdat ik vaker in de positie heb gezeten waarin nieuwe dingen op me afkwamen, word ik er niet zenuwachtig van, maar geeft het me juist energie. Bij Draaijer heb ik mezelf een doel gesteld om een breder en groter netwerk buiten de branche op te bouwen, daarin past deze stap richting het businessclubbestuur uitstekend.”

Het doel van het vernieuwde bestuur van het FC Groningen Business Club – naast Flim bestaande uit Alice Smit, Wolter van der Weide, Carla Rink, Niek Entzinger en Nick Langbroek – is om de businessclub te laten groeien en een significante bijdrage te leveren aan de missie: een versneller te zijn van economische groei in Noord-Nederland. “Er zit veel energie in het bestuur, een leuke groep. Het FC-gevoel zit bij ons allemaal. We willen ook graag benaderbaar zijn. Ik denk dat ik met mijn ruim 2 meter echt wel opval in de businessruimte. Dus heb je een vraag, schiet me dan vooral aan. Ik heb in de korte tijd als voorzitter al tal van mooie en inspirerende gesprekken mogen voeren en daar gaan er vast en zeker nog vele van volgen.”

Activiteitenkalender
FC Groningen verliest na een sportief slecht seizoen met veel incidenten en randzaken een behoorlijk aanzien binnen de voetbalwereld. Ook de businessclub zal dat hebben ervaren, maar volgens Flim blijft de FC zakelijk van grote waarde. “Zakelijke relaties zijn veelal ook supporter van de club. Een deel komt enkel voor het voetbal, maar wij willen als bestuur er samen met de mensen van FC Groningen voor zorgen voetbal een minder groot onderdeel te laten zijn van het lidmaatschap.”

Flim noemt als voorbeeld de zakelijke app van FC Groningen, in samenwerking met partner Bundeling, als tool om onderling te verbinden. Daarnaast biedt de FC Groningen Business Club een goed gevulde en uitdagende activiteitenkalender vol met interessante, inspirerende en gezellige evenementen. De eiland-dag op de Wadden, clublunches, bedrijfsbezoeken of grote georganiseerde events als Fashion Friday en Bits & Bites. Het zijn kansen voor leden om fun, contact en verbinden te combineren.

Netwerk
“Je bent als lid van de FC Groningen Business Club onderdeel van een netwerk, waar je echt bij wilt horen. We willen verrassen met evenementen, onderlinge verbindingskansen creëren en we willen ook verrassen in het aanbod van eten en drinken. We willen het Word Groter verder vormgeven. Netwerken blijft echter ook zelf investeren. Wanneer je in een hoekje blijft zitten wachten, wordt het netwerk niet groter. Iedere ondernemer weet dat klanten niet zomaar naar je toe komen en dat geldt ook voor het netwerken. Vanuit contact, komt nieuw contact.”

Naast de enthousiaste bestuursleden, werkt het commerciële team van de Trots van het Noorden natuurlijk hard om de doelstellingen te behalen en met het zakelijke netwerk van FC Groningen daadwerkelijk een versneller van de Noord-Nederlandse economie te zijn. “Daar heeft de club goede mensen voor; betrokken accountmanagers, specialisten die vol inzetten op het verbinden van relaties en in de persoon van Marielle Ubink een Hospitality & Event Coördinator die super mooie evenementen organiseert. Leden moeten met een glimlach het stadion of de events verlaten en het gevoel krijgen dat ze de volgende keer echt niet willen missen. Datzelfde geldt voor de leden die niet aanwezig zijn geweest. Zij moeten het gevoel hebben dat ze echt iets hebben gemist, waardoor ze er de volgende keer wél bij zijn.”

Trots
Volgens Flim mag de Noorderling wel eens iets trotser zijn op zichzelf en zijn of haar omgeving. Bescheidenheid siert de mens, maar Groningen en Noord-Nederland is een bijzondere omgeving waar creativiteit, innovatie en ontwikkeling voorop staat.

“Individueel kan iedereen groeien, maar het gaat nog sneller en veelal beter wanneer we het samen doen. Door elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren. Bijvoorbeeld bij FC Groningen. Ik las laatst dat Groningen de tweede IT-stad van Nederland is. Vond ik mooi en verrassend tegelijk. Er zitten hier tal van prachtige startups en bedrijven in de stad en regio. Ondernemingen waar echt innovatie plaatsvindt, kijk naar de energietransitie. Daarop mogen we trotser zijn en daarbij moeten we onszelf blijven prikkelen de koppositie te behouden. Omgevingen creëren die daadwerkelijk circulair zijn.” “Door de krachten te bundelen kunnen we elkaar als leden sterker maken en gaat ook onze mooie FC profiteren. Als wij samen groeien, groeit FC Groningen automatisch mee. Deze club is onderdeel van ons achterland, maar de zichtbaarheid gaat veel verder dan dat. In moeilijke tijden hebben we elkaar nodig, dat hebben we in een recent verleden wel gezien. Hetzelfde geldt nu voor de FC, ongeacht de stand verdient de club onze onvoorwaardelijke steun.”

Gerelateerd nieuws.

3 dagen geleden

Meer & Beter Bewegen Symposium op woensdag 22 januari 2025

4 dagen geleden

Iedereen doet mee: FC Groningen en Scapino halen 10.000 euro op voor goede doel

5 dagen geleden

OG Clean Fuels blijft na hoofdsponsorschap FC Groningen trouw