Elftal vragen aan… Levi Vandenberg.
Levi Vandenberg is Assenaar, creatieve doorzetter, kansdenker, wijnliefhebber en FC-supporter. Naast ondernemer pur sang is hij bovenal lokaal verbinder. Levi brengt smaakvolle lokale producten bij elkaar in pakketten vol Drentse- en Groningse Schatten. Door zijn lidmaatschap van de FC Groningen Business Club hoopt hij in contact te komen met gelijkgestemden; ondernemers die net als hij de lokale economie willen versterken. Op het terras van zijn horecabedrijf in Orvelte, stelden we Een elftal vragen aan… Levi Vandenberg.
1. Wat kun je over jezelf vertellen?
“Ik ben 36 jaar. Geboren, getogen en woonachtig in Assen. Assen is echt mijn stadje, het heeft alles wat ik zoek. Ik houd van wandelingen in de natuur, een goed glas wijn en ga graag uit eten. Dat vind ik ultieme ontspanning. Ook ben ik graag aan het werk en vind het ondernemen prachtig.”
2. Je bent selfmade ondernemer en hebt succes en tegenslag gekend. Wat maakt dat je nog altijd blijft ondernemen?
“Je kunt als ondernemer zelf kansen creëren. Ik vind het mooi nieuwe dingen te bedenken en ontdekken. Van niets, iets maken. Ondernemerschap, dat nieuwe dingen starten he, dat voelt als een reis waarbij je niet weet waar je terechtkomt. Als ondernemer heb je ook vrijheid in je doen en laten. Het kost tijd, maar je beslist en bepaalt alles zelf.”
3. Hoe blijf je scherp en fit?
“Als ik de deuren sluit denk ik weinig aan werk. Dat heb ik heel lang moeilijk gevonden, maar ik heb het afgeleerd om alleen maar met werk bezig te zijn. Lekker eten vind ik ontspanning. Dat doe ik graag. En, hier in Orvelte bij de ‘Drentse Heerlijkheid’ kom ik tot rust. Dat gevoel ontstaat al onderweg in de auto van Assen naar Orvelte; ik rijd de rust letterlijk tegemoet.”
4. Je bent eigenaar van de Drentse heerlijkheid; een eigentijds horecabedrijf in Orvelte, online boekingsplatform ‘Boekjeplekje.nl’ en Drentse- en Groningse Schatten, waar je lokale relatiegeschenken en kerstpakketten verkoopt. Dat laatste met lokale producten. Hoe is dat ontstaan?
“In mijn bedrijven is ‘lokaal ondernemen’ een gemene deler. Zo is Boekjeplekje.nl een platform waar lokale ondernemers hun horecabedrijf promoten. En ik koop voor mijn horecabedrijven al jaren lokale producten. Asperges bij de boer, bier, vlees en streekproducten bij lokale producenten. Toen borrelde het idee om dingen in een pakket samen te voegen. Ik legde een lijntje met de Rabobank, die ook focus wilde leggen op regionaal ondernemerschap. Van het een, kwam -met nul euro- het andere. Het is een origineel, aaibaar product geworden.”
5. Wat maakt jouw Kerstpakketten uniek?
“Je koopt echt een 100% lokaal pakket. De producten zijn smaakvol en anders. De verpakking komt uit de regio en ook de handeling en het transport regelen we regionaal. Echt onderscheidend is het ‘routekaartje’ in de pakketten. Een overzicht van de deelnemende bedrijven, waardoor we letterlijk verbindingen en herhaalwerkzaamheden creëren. Mensen weten nog te weinig wat er lokaal voor lekkers te koop is, op deze manier promoten we het lokale bedrijfsleven.”
6. Wat heb je met FC Groningen?
“Ik weet nog dat mijn vader me als kleine jongen vertelde dat we naar de FC gingen. Ik verheugde me de hele dag op die avondwedstrijd. Het was op de Z-Side in het Oosterpark. Binnen een paar minuten hing ik in de hekken. Het geluid, de rook, de trommels; dat heeft indruk gemaakt. Vanaf toen was Groningen mijn club. Ik heb ook veel uitwedstrijden bezocht. Prachtige tijden.”
7. Waarom ben je aangesloten bij zakelijk FC?
“Nou ja, support your locals he! Mijn zakelijke overwegingen zijn om de Drentse- en Groningse schatten; onze Kerstpakketten te promoten. Kijk, in Drenthe heb ik mijn wegen voor de pakketten gevonden, maar ik zocht een Gronings platform. Ik heb online contact gelegd en toen ik voor een afspraak Euroborg binnenstapte wist ik; dit is dat platform. Ik hoop wel dat het lidmaatschap iets oplevert. Daarom probeer ik er zelf ook zo vaak mogelijk te zijn.”
8. Waar ben je goed en minder goed in en waarin wil je nog groeien?
“Ik heb een creatieve kijk, weet van niets vaak iets te maken en denk out of de box. Daarbij ben ik niet bang om te leren en kan incasseren. Maar ik wil ook nog veel leren. Zo ben ik geen manager, maar wil wel beter kunnen managen. Ik ben wat ongeduldig en kan me soms verbazen als mensen anders denken of doen. Ook wil ik beter worden in het opschalen. En oh ja, ik wil graag een eigen luchtballon kunnen ‘varen’. Dat wil ik nog leren, haha.”
9. Wat zou jij nu anders doen dan tien jaar geleden?
“Ik ga geen bedrijf meer alleen opstarten. Dat vond ik vroeger mooi, maar het is ook eenzaam. Bovendien; samen is het niet alleen leuker, maar je combineert ook netwerk, kennis en krachten. Samen plannen bedenken, samen successen vieren, dat brengt me meer en het is leuk om te delen.”
10. Welk advies kun jij startende ondernemers geven?
“Geloof in jezelf en ga ergens voor. Je moet gewoon doen, want anders heb je sowieso niets. En zorg dat je zo snel mogelijk je eerste euro’s verdient. Je product hoeft niet af te zijn. Je blijft soms te lang sleutelen aan een idee, maar ga ‘los’. Wees niet bang om je business-idee aan anderen te vertellen. Dat brengt inzicht en feedback. Wees niet bang voor concurrentie, zorg gewoon dat je beter bent.”
11. ‘Alles is mogelijk voor hen die willen,’ is je motto. Wat heb jij mogelijk gemaakt omdat je het echt wilde?
“Weet je,… ik wilde eigenlijk alleen maar dat mijn moeder trots op mij zou zijn. Dat is gelukt. Mijn moeder is er altijd voor mij geweest, dus wil ik haar trots maken. Vorige week zat ze hier in Orvelte op ons terras, dan geniet ik. Zulke dingen zijn mij veel meer waard dan geld.”