string(103) "Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)"

Record aantal bezoekers bij thuiswedstrijd FC Groningen.

Dinsdag 16 september 2008 om 14:36

In de 198ste nieuwsbrief namens directie en management blikt algemeen directeur Hans Nijland terug op de eerste competitiewedstrijd in de vernieuwde Euroborg en schenkt hij aandacht aan de opening van het nieuwe pand van Noordlease, te weten Autoborg.

“De 2-0 zege op FC Utrecht was natuurlijk een prachtig resultaat. Bovendien hebben we opnieuw een clubrecord gebroken. Voor het eerst in de geschiedenis heeft FC Groningen een competitiewedstrijd gespeeld voor meer dan twintigduizend bezoekers. Officieel waren er afgelopen zondag in Euroborg 21.738 toeschouwers.”
“De mooie seizoensopening zorgt voor veel opgewekte geluiden in Groningen. Daar zijn we natuurlijk hartstikke blij mee, maar we moeten ons wel realiseren dat we pas twee competitiewedstrijden onderweg zijn en dat ons zaterdag in Almelo een lastige uitwedstrijd tegen Heracles wacht.”
Nieuwe verfraaide omgeving
“Zoals gezegd speelden we afgelopen zondag voor het eerst in onze nieuwe verfraaide omgeving. De extra rijen stoelen, een nieuw cateringpunt, de nieuwe LED-boarding, het aangepaste geluid en de aankleding van het hoofdgebouw zijn zo maar wat punten die de aandacht hadden. Met name van het nieuwe cateringpunt op de tweede ring van de Zuidtribune is dankbaar veel gebruik gemaakt en dat doet ons genoegen.”
“Wat het meest in het oog is gesprongen, was het nieuwe LED-boarding systeem. Om ons heen hebben we veel geluiden gehoord over deze nieuwe vorm van reclamevoering. Er waren mensen die het onrustig vonden en dat het afleidde van het spel. Wij zijn niet doof voor dergelijke geluiden en zullen intern kijken naar de verschillende uitingen. Wij zijn er echter ook van overtuigd dat hier sprake is van een gewenningsproces.”
Meer mogelijkheden
“We moeten ons bovendien realiseren dat deze vorm van digitale reclame al in alle grote competities in Europa wordt gevoerd en dat ook in de Eredivisie deze trend is ingezet. Het levert FC Groningen beduidend meer mogelijkheden op om de reclame-inkomsten te vergroten en dat is natuurlijk weer goed voor een hogere begroting, wat weer leidt tot een versteviging van je sportieve positie. We kunnen in ieder geval vaststellen dat de LED-boarding een hoge attentiewaarde heeft.”
Geluidssysteem
“Wij hebben afgelopen zomer ook veel aandacht geschonken aan het geluidssysteem. Zo zijn er extra geluidsboxen gehangen op de omloop onder de tweede ring. Wij hebben zondag zelf op diverse tribunes de proef op de som genomen en hebben daaraan een heel goed gevoel overgehouden. Volgens onze waarneming en die van de leverancier was alles goed te volgen op de tribunes, ook het geluid van de sprekers op het veld. Alleen de voorbeschouwing met Ron Jans op de videoschermen moet qua geluid nog beter worden ingeregeld.”
“De videoschermen hadden afgelopen zondag overigens te kampen met technische storingen. Een paar keer vielen ze zelfs helemaal uit. Er waren geen foto’s van de spelers te zien bij het presenteren van de opstellingen, de vormgeving was niet zoals die behoort te zijn en de tussenstanden van andere wedstrijden konden niet worden weergegeven. Voor onze volgende thuiswedstrijd, zondag 28 september tegen Feyenoord, willen wij deze problemen verholpen hebben.”
Feyenoord
“De kaartverkoop voor de topwedstrijd tegen Feyenoord is overigens al in volle gang. Alle informatie hierover is te vinden op deze website onder het kopje ‘kaartverkoop’. Ook voor deze wedstrijd zijn losse kaarten verkrijgbaar, al is het aantal nog beschikbare plaatsen snel aan het afnemen.”
“Jong FC Groningen heeft gisteravond de competitiewedstrijd tegen Jong AZ met 1-0 verloren. De Alkmaarders werden voorafgaand aan dit duel door onze internetredacteur Bas Kammenga erop gewezen dat zij een administratieve fout dreigden te maken, waardoor de wedstrijd onreglementair zou zijn geworden. AZ had meer dan het toegestane aantal dispensatiespelers op het wedstrijdformulier staan en kon dit na de Groningse tip nog tijdig aanpassen. Wij vinden het onze sportieve plicht richting collega-clubs om hiervan melding te maken als wij dit vooraf constateren. Omgekeerd zouden we dit ook op prijs stellen.”
Talentendagen
“Evenals vorig jaar organiseert FC Groningen weer een aantal Talentendagen op locatie in de noordelijke provincies. Dit jaar zal er ook een speciale keepers-Talentendag worden gehouden. Deze vindt plaats op Sportpark Corpus den Hoorn. De locaties voor de reguliere Talentendagen zijn Uithuizen, Ter Apel en Loon. Voor elke Talentendag zijn maximaal 120 plekken beschikbaar. Jongens geboren in 1996, 1997, 1998 en 1999 kunnen zich aanmelden voor de dichtstbijzijnde locatie. Opgeven is uitsluitend mogelijk via deze website en dat kan tot uiterlijk een week voor de betreffende Talentendag.”
“Deze week wordt Autoborg, het nieuwe pand en concept van onze hoofdsponsor Noordlease, officieel in gebruik genomen. Afgelopen zondag was op het shirt van FC Groningen deze naam al te zien en dat zal ook in de twee eerstvolgende thuisduels nog het geval zijn. Daarna keert de naam Noordlease weer terug op de borst. Woensdagavond is de directie van de club aanwezig bij een diner van Noordlease ter gelegenheid van de ingebruikname van Autoborg. Donderdagmiddag volgt de officiële opening van Autoborg en daarbij zal ook de eerste selectie en de begeleidende staf aanwezig zijn.”
Eredivisie Live
“Ondertussen draait het nieuwe voetbalkanaal Eredivisie Live op volle toeren. De wervingscampagne voor de zender is in volle gang en de eerste voorzichtige cijfers zijn hoopgevend. Alle Eredivisieclubs, die samen Eredivisie Live hebben opgezet, werken actief mee aan het werven van nieuwe abonnees. Zo ook FC Groningen. Het kan dus gebeuren dat seizoenkaarthouders, clubcardhouders of leden van de FC Groningen Junior Club namens FC Groningen worden benaderd door vertegenwoordigers van Eredivisie Live om de interesse in een mogelijk abonnement te peilen. Wij hopen natuurlijk van harte dat zoveel mogelijk mensen zich abonneren op Eredivisie Live, want dit komt de clubs – en zoals gezegd dus ook FC Groningen – ten goede.”
“Wij hebben door het opstarten van Eredivisie Live ook een zakelijke deal kunnen sluiten. Eind november zal FC Groningen Media in alle steden waar een Eredivisieclub is gevestigd een speciale krant uitbrengen, die in het teken staat van de nieuwe voetbalzender.”
“Tot volgende week.”

Gerelateerd nieuws.

15:22
4 dagen geleden

De meiden van FCG: voetbalsters uit de regio.

2 weken geleden

Dit zijn ‘De meiden van FCG’

4 weken geleden

Sportieve resultaten, supporters en sponsors beperken financiële schade na degradatie