Bijeenkomst sponsoring.
Maandag 14 november 2016 heeft FC Groningen in samenwerking met Sponsit een bijeenkomst georganiseerd waarin het thema sponsoring centraal stond. Tijdens deze avond waren 30 partnerverenigingen aanwezig met kaderleden vanuit het bestuur of de sponsorcommissie. Dit met als doel om met elkaar in gesprek te gaan over kansen en problematieken op het gebied van sponsoring bij amateurclubs.
1e helft
De avond werd afgetrapt door commercieel directeur Robbert Klaver die zijn ervaringen deelde op het gebied van sponsoring. Naast de ervaringen binnen FC Groningen waren ook ACV Assen, vv Kloosterburen, Sponsit en Eurocup Delfzijl aanwezig om hun “good practices” te delen en alle aanwezige verenigingen te inspireren.
2de helft
In de tweede helft stond kennisdeling onderling centraal en werden er acht groepen gevormd waarin de kaderleden van verschillende clubs met elkaar in gesprek gingen over verschillende thema’s van sponsoring. De thema's die aan bod kwamen zijn; Sponsoring 2.0, het combineren van maatschappelijke thema's met sponsoring en het inrichten van de eigen sponsor organisatie. Hieruit vloeide een aantal mooie tips.
Tip: Sponsoring 2.0
Bij veel verenigingen komen de sponsors voornamelijk uit het eigen netwerk en omgeving. De sponsors verbinden zich vanuit een maatschappelijke betrokkenheid aan de vereniging. Het is dan ook belangrijk om deze betrokkenheid te koesteren en daarbij kunnen sociale media en de website worden ingezet. Deze laagdrempelige kanalen bieden nieuwe kansen om meer betrokkenheid te creëren tussen sponsors, de achterban en de club
Tip: Maatschappelijk thema
De club is op zichzelf een maatschappelijk thema. De club staat middenin de gemeenschap en daardoor vormt het een centrale ontmoetingsplaat voor heel veel mensen. Door het maatschappelijk nut van de vereniging te benadrukken kun je bedrijven overhalen sponsor te worden, want door de club te sponsoren staan zij ook middenin in de gemeenschap.
Tip: Sponsororganisatie
Sponsors vinden en behouden is een lastige klus. Het gebeurt geregeld dat de sponsororganisatie van de club niet goed gestructureerd is waardoor er kansen worden gemist of sponsors worden vergeten. Zorg daarom dat er een structurele organisatie wordt opgezet waar men de huidige sponsors kent en kansen niet verloren gaan. Hierbij kan een systeem als Sponsit goed helpen.