Boeiende bijeenkomst over dromen en ambities.
Het durven dromen en het najagen van dromen staat voor veel voetballers van FC Groningen centraal. Zo heeft een spits de ambitie om topscorer te worden, de keeper het doel om ‘de nul’ te houden en willen middenvelders de persoonlijke duels winnen of een beslissende pass geven. Buiten de lijnen hebben ook de ondernemers bij FC Groningen hun dromen en ambities. Onder meer daarover ging donderdag 13 februari een sponsorbijeenkomst in de Top Dutch Lounge van Hitachi Capital Mobility Stadion.
De goed bezochte middag werd afgetrapt door algemeen directeur Wouter Gudde van FC Groningen. Hij sprak over zijn persoonlijke dromen en ambities en die van de club. Wat dat laatste betreft heeft Gudde de droom en ambitie om met FC Groningen in de top-6 van Nederland te spelen, in een vol stadion met Europees voetbal.
De Trots van het Noorden streeft er zakelijk naar de beste en grootste businessclub van Noord-Nederland te zijn met een behoud percentage van minimaal 85 procent van de relaties. Een businessclub die naast behouden ook boeit en bindt. Volgens Gudde heeft FC Groningen iedere twee weken het grootste evenement van Noord-Nederland, in een prachtig stadion met een uniek platform en geweldige hospitality.
Prijsbeleid
Gudde nam de sponsorrelaties van FC Groningen ook mee richting het prijsbeleid voor het komende seizoen 2020/2021. Voor de vaststelling van de nieuwe stoelprijzen hebben directie en management van de club een prijsanalyse gemaakt sinds de overgang van FC Groningen vanuit het Stadion Oosterpark naar het huidige Hitachi Capital Mobility Stadion. Daarnaast is benchmark onderzoek gedaan bij concurrerende en/of vergelijkbare clubs in de Eredivisie.
FC Groningen kiest voor een eenduidig en duidelijk prijsbeleid, waarbij bestaande sponsorcontracten uiteraard worden gerespecteerd. Gudde benadrukte dat de nieuwe prijsstelling voor sommige relaties mogelijk best vervelend kan zijn, maar dat er de afgelopen jaren sprake is geweest van scheefgroei en te veel willekeurige kortingen, hetgeen de sponsorinkomsten met 1,3 miljoen euro heeft doen dalen.
Tarieven
De prijs per stoel op het TKP Ereterras loopt van 2.000 euro per stoel tot 3.000 euro in de vakken B4/B5 bij een eenjarige overeenkomst. Sluit je als relatie een driejarig sponsorcontract met FC Groningen dan varieert de stoelprijs van 1.700 euro tot 2.550 euro. Bij een tweejarige verbintenis liggen de prijzen per stoel er vanzelfsprekend tussenin.
Loyaliteit loont want Gudde gelooft erin dat wanneer dezelfde relaties langer in dezelfde businessclub rondlopen het netwerk en de sponsorwaarde alleen maar groter worden. Een gewenste situatie voor zowel club als sponsorrelatie.
Boeien, binden, behouden
Om het nieuwe commercieel beleid verder vorm en inhoud te geven vertelde Kevin Roossien na de presentatie van Gudde wat hij als nieuwe salesmanager van de club met zijn team voorstaat. Roossien sprak van de 3 B’s: boeien, binden en behouden. Naast het professioneel onderhouden van de sponsorrelatie benoemde Roossien de extra aandacht die aan horeca en events zal worden gegeven rondom de thuiswedstrijden van FC Groningen in het Hitachi Capital Mobility Stadion. Tevens presenteerde Roossien een volle en boeiende evenementenkalender.
Nieuw concept
Voor de ondernemer die het zoekt in een ander segment introduceerden Gudde en Roossien een nieuw concept bij FC Groningen: Club 1971. Vanaf komend seizoen geldt voor een stoel in de Top Dutch Lounge een laagdrempelig instaptarief van 1.000 euro. Hieraan zit geen lidmaatschap vast en biedt de stoel ook geen horecafaciliteiten. Om een beeld te schetsen van de toekomstige Club 1971 noemde Roossien het ‘de grootste sportkantine van Noord-Nederland’, dus met een gezellig en informeel karakter waarop ook het horeca-assortiment zal worden afgestemd.
Business Club bestuur
Na de presentaties van Gudde en Roossien was er nieuws uit het bestuur van de Business Club. Gaby Goos maakte bekend dat zij om persoonlijke redenen de voorzittershamer overdraagt aan Tim Teisman. Zeer recent is bovendien Koen Janssen toegevoegd als bestuurslid. Het voltallige Business Club bestuur bestaat nu uit: Tim Teisman (voorzitter), Gaby Goos, Wim Miedema, Carla Rink, Bas Schrage, Niek Entzinger en Koen Janssen.
In gesprek met…
De middag werd afgesloten met gesprekken over ondernemen, waarbij de dromen en ambities van de huidige shirtsponsors van FC Groningen langskwamen. Op het podium namen plaats Frans Davelaar (CEO Office Centre), Rob Rustenburg (directeur Payt) en Peter Herder (directeur Allure Energie).
Peter Herder kwam als eerste aan het woord en hij vertelde over een spectaculair plan waaraan Allure Energie momenteel werkt; met een bobsleeteam uit Kenia deelnemen aan de Olympische Winterspelen in 2022 in Peking. Dat klinkt een beetje als een nieuwe Elfstedentocht in Nederland: surrealistisch. “Voor bobsleeën heb je naast een aantal andere voorwaarden vooral ook goede atleten nodig. En die zijn er in Kenia”, weet Herder, die net was teruggekeerd uit het Afrikaanse land om daar samen met zijn compagnon atleten te scouten. “Via een bobsleeteam willen wij verder aan onze naamsbekendheid werken. Jullie gaan er nog veel over horen.”
Nieuwe overeenkomst Payt
Rob Rustenburg vertelde over hoe de businessclub van de Trots van het Noorden zijn bedrijf Payt helpt bij het zakendoen. “Via het hoofdsponsorschap bij FC Groningen zijn wij onder meer het debiteurenbeheer van Century gaan verzorgen. In ons eerste jaar als hoofdsponsor schoot de naamsbekendheid van Payt als een raket omhoog, maar merkten we wel dat mensen nog niet goed wisten welk product wij verkopen en wat Payt voor zakelijke relaties kan betekenen. In ons tweede seizoen toen we bij De Graafschap op bezoek gingen, kwam de vraag van de autosponsor in Doetinchem of Payt ook wat voor hun bedrijf zou zijn. Toen heb ik ze voor informatie verwezen naar Century en was er direct het vertrouwen dat wij ook voor hen een goede partij zouden kunnen zijn.”
“Zo helpen we elkaar binnen de businessclub aan handel. Toen wij met onze naam op het shirt van FC Groningen kwamen te staan, hoorden wij regelmatig: ‘Het zal wel een goed en groot bedrijf zijn, want anders kun je geen hoofdsponsor worden van een voetbalclub.’ Ineens ben je een A-merk en heel betrouwbaar. Dan vooral merk je de kracht van sponsoring.”
Blijkbaar bevalt het Payt dusdanig goed om met de naam op het wedstrijdshirt van FC Groningen te staan, dat er direct aansluitend nieuws was: Wouter Gudde en Rob Rustenburg tekenden ter plekke een nieuwe overeenkomst voor nog een seizoen shirtsponsoring van Payt!
Lees hier het nieuwsbericht
Hoofdsponsorschap
Tot slot kreeg Frans Davelaar van hoofdsponsor Office Centre het woord. Hij deelde met de zaal dat hij – voordat hij met FC Groningen in zee ging –contact had gehad met Payt naar hun ervaringen als hoofdsponsor. “Zij kwamen met een heel enthousiast verhaal over de mogelijkheden en met name de snelle groei van de naamsbekendheid spreekt dan enorm aan. Uiteindelijk is de deal voor het hoofdsponsorschap bij FC Groningen betrekkelijk snel gerealiseerd. En het bevalt ons tot nu toe uitstekend!”
Inmiddels is Office Centre ook internationaal aan de weg aan het timmeren. In september 2019 nam het bedrijf, dat gespecialiseerd is in office supplies en – oplossingen voor ondernemers, in Duitsland 55 winkels over van het Amerikaanse bedrijf Staples. Dat vonden pa en moe Davelaar vast net zo spannend als de mededeling die zoon Frans had voor zijn ouders toen hij in juni 2019 een klap had gegeven op het hoofdsponsorschap bij FC Groningen. Toen Frans zijn ouders belde om dit heugelijke nieuws met ze te delen, vroeg zijn moeder enigszins bezorgd: “Maar jongen, kun je dat wel betalen?!”
Brochure met prijzen
Volgende week deelt FC Groningen met alle zakelijke relaties een nieuwe brochure met alle commerciële prijzen voor het seizoen 2020/2021.