Dank voor uw support in een onrustig seizoen.
FC Groningen sluit het seizoen 2021/2022 af. Het seizoen waarin de club haar 50-jarige jubileum viert begon prachtig met de onthulling van het standbeeld van Martin ‘mijnheer’ Koeman, maar werd ook wederom verstoord door corona. De sportieve prestaties gingen op en neer waarna uiteindelijk werd geëindigd op een teleurstellende 12e plaats in de Eredivisie. Het was echter ook het seizoen waarin we elkaar weer konden ontmoeten, weer konden netwerken en konden verbinden. Aanvoerders van het commercieel blok Kevin Roossien (Sales & Horeca), Bastiaan Fehrman (Partnerships) en Edwin Froma (Marketing & Maatschappij) laten hun licht schijnen op het afgelopen voetbaljaar.
Het woord dat de aanvoerders gedrieën bij het seizoen 2021/2022 vinden passen is ‘onrustig’. FC Groningen startte vol goede moed en gesteund door de vele sponsorrelaties en partners die ondanks de onzekere tijden de Trots van het Noorden trouw bleven. De skyboxen waren zelfs uitverkocht en er bestaat een wachtlijst. De FC begon het seizoen met het doel om te groeien en een stap dichterbij de zakelijke ambitie te geraken. Het zijn van een versneller voor de regionale economie, uitgroeien tot de grootste en het best verbindende platform van Noord-Nederland. Op weg naar dat doel werden mooie successen behaald, maar waren er ook stevige tegenslagen.
Ontmoetingen
Op het veld begon 2021/2022 met wedstrijden waarbij tweederde van de capaciteit kon worden benut. De eerste thuiswedstrijd tegen FC Utrecht, de tegenstander waar 50 jaar geleden in het Oosterpark voor het eerst tegen werd gespeeld. Roossien: “Hoewel het nog niet de ideale omstandigheden waren, zie ik vooral de blije gezichten voor me. Van sponsorrelaties die elkaar soms meer dan een jaar niet hadden kunnen treffen en eindelijk weer samen naar het voetbal gingen kijken.”
“De eerste ontmoetingen bij het duel met Utrecht, de sfeer tegen sc Heerenveen, de verwondering op de tribune na de hakbal van Cyril Ngonge tegen AZ, het uitverkocht huis bij RKC-thuis toen Arjen Robben een eerbetoon kreeg. Het zijn sportieve momenten die langskomen nu we het seizoen overdenken. En ook buiten het stadion kregen we een groot deel van het leven zoals we het kenden voor de coronapandemie terug. De netwerkdag op Schiermonnikoog, het directeurendiner en de super inspirerende lezing van Sander Aarts zijn drie voorbeelden van activiteiten waarin het weer terug naar normaal leek te gaan.”
De aankondiging vanuit het kabinet over een nieuwe serie coronamaatregelen in november was dan ook een behoorlijke tik, vooral mentaal. Voor de club omdat de tribunes leeg bleven, maar vooral voor onze zakelijke relaties die weer creatief moesten omgaan met een forse tegenslag. Bewonderenswaardig blijft de instelling van vele bedrijven om ondanks de vaak uitdagende omstandigheden vol voor het positieve te gaan. Die aanpakkersmentaliteit in het noorden is echt een grote kracht. De club vond het niet gepast om weer tegemoetkoming van u terug te vragen voor de door de maatregelen gemiste wedstrijden en hebben ervoor gekozen deze begin april terug te storten.
Partnerships
Toen eenmaal weer publiek mocht worden ontvangen bij wedstrijden en de club gelukkig zag dat er weer voldoende animo was om Euroborg te bezoeken, kreeg de FC op commercieel gebied te maken met onrust. Aanvoerder Bastiaan Fehrman van Partnerships kreeg met zijn afdeling te maken met een stevige uitdaging. Fehrman: “Onze hoofdsponsor ging failliet en dit zorgde voor een flinke financiële scheur in de broek. Gelukkig hebben we zeer snel kunnen doorschakelen en met OG Clean Fuels een prachtige nieuwe premium partner weten te strikken. Schitterend dat een bedrijf dat het seizoen begon als lid van de FC Groningen Business Club is kunnen doorgroeien naar meest prominente partner van de club. Dat is in onze ogen waar ‘FC Groningen. Word Groter’ voor staat.”
“We hebben dit jaar mooie stappen gezet met de afdeling. Zo is ons team uitgebreid met collega Nynke Hoekstra, zij is samen met Anja van der Velde verantwoordelijk voor activiaties van partners. Partnerships in de moderne manier van sportmarketing, echt maatwerk. We hebben onze partners onder meer met medewerking van het communicatieteam van de FC een mooi podium kunnen bieden. OG laat zien dat het via de FC Groningen Business Club mogelijk is te groeien en uit te groeien tot partner en zelfs tot meest zichtbare partner van de club.”
“Een schitterend voorbeeld waarvan er in de toekomst nog veel meer gaan komen. We kunnen binnen Partnerships terugkijken op een bijzonder jubileumjaar waarbij zowel de partner als sponsor/supporter zijn bediend. Denk hierbij aan de kerstmutsen van Scapino, de vouchers voor de autowasstraat van Century, de samenwerking met Groningen Bereikbaar rondom de werkzaamheden aan de weg, de geurlijn met Amoeri Barbershops, of de verschillende acties die kledingpartner Robey richting amateurvoetbal, vrijwilligers en supporters hebben uitgerold.”
Horecaconcepten
Hoewel de prestaties op het veld in de laatste fase van het seizoen achter bleven bij wat de club ervan had verwacht, kon het seizoen wat betreft zakelijke events op een goede manier worden opgepakt nadat de coronamaatregelen werden opgeschort. Via sportieve activiteiten zoals de golfcursus, padeltrainingen en uiteraard het businessclub voetbalteam werden sponsors samengebracht op het sportveld. Ook de clublunches waren doorgaans een groot succes en op wedstrijddagen werd een mooie stap voorwaarts gezet.
Roossien: “Voorafgaand en na afloop van wedstrijden werd er in het Wine & Dine restaurant of de Pub steevast gezorgd voor extra entertainment bij Eredivisieduels. We hebben een goede weg ingeslagen, maar zijn nog lang niet waar we willen zijn en gaan volgend seizoen onder meer inzetten op nieuwe horecaconcepten. Doordat we de afdelingen sales en horeca hebben samengevoegd, kan FC Groningen nog beter inspelen op de wensen van de zakelijke relaties.”
“Mariëlle Ubink, onze Hospitality & Event Coördinator verdient een gigantisch compliment voor de organisatie van het entertainment in de lounge rondom wedstrijden en ook de buitenlandreis die is georganiseerd. Wat hebben we met een groep van 50 sponsorrelaties ontzettend kunnen genieten op Mallorca. Er wordt gekeken of we een ‘buitenlandreis’ de komende jaren vaker kunnen organiseren. Wat mij betreft een echte aanrader!”
Maatschappelijke stappen
Op het gebied van onze maatschappelijke doelstelling ‘het bestrijden van bewegingsarmoede in Noord-Nederland’ hebben we als club samen met vele sponsorrelaties mooie stappen kunnen zetten. Het is een ambitie die onmogelijk door FC Groningen alleen is in te lossen. Afgelopen seizoen werden tienduizenden supporters van alle leeftijden via beweegprogramma’s aangezet tot Meer en Beter bewegen. Aanvoerder Edwin Froma is trots op het resultaat. “Het is echt een resultaat dat we samen hebben bereikt.”
“Samen met onder andere de 26 partners die aan de Stichting FC Groningen in de Maatschappij zijn verbonden, samen met onze trainers die wekelijks op scholen, in de wijk en op de velden de kinderen en ouderen enthousiasmeren. Het enthousiasme van manager Simon Cageling werkt hierin inspirerend. De ambitie hebben we nog lang niet bereikt en er zijn nog vele stappen te zetten, maar het is een mooie constatering dat we samen met elkaar de problematiek van bewegingsarmoede op de kaart hebben gezet en dit met beide handen blijven aanpakken. Ook onze zakelijke relaties willen we graag aanzetten tot Meer en Beter bewegen via een actief vitaliteitsprogramma ‘Fit met FC Groningen’ dat we in een speciale variant voor sponsorrelaties hebben opgezet. Met dit programma zorgen we ervoor dat u en uw collega’s iedere dag met nieuwe energie naar het werk komen.”
Eerder deze week lanceerde FC Groningen de maatschappelijke bal. Ieder kind in het verzorgingsgebied moet een bal hebben om mee te kunnen sporten. Samen met Robey en verschillende partners doen we 5.000 ballen cadeau. Froma: “Sponsorrelaties van de FC die hun overeenkomst met de club verlengen, krijgen van FC Groningen een zak met vijf ballen uitgereikt. Het is aan de onderneming hoe zij die ballen willen verdelen, maar wel met de sterke aanbeveling vanuit onze kant om vooral te kijken naar kinderen die nog geen bal hebben. Voor partijen uit het bedrijfsleven of organisaties vanuit de (semi)overheid zijn de zakken met ballen te koop onder dezelfde voorwaarden dat de ballen worden uitgedeeld.”
Communicatie
Froma draagt naast de marketing en maatschappij ook de verantwoordelijkheid over de afdeling communicatie. “Het is belangrijk om onze commerciële, maatschappelijke en sportieve boodschap goed over te brengen. Het lukt steeds beter om het Word Groter-verhaal waar FC Groningen voor staat te laden. Dat doen we onder meer door middel van interessante specials, inspirerende video’s, een Word Groter podcast en Word Groter magazines waar ik als aanvoerder met recht trots op ben. Medio juni zal er nog een Word Groter magazine verschijnen. Vanzelfsprekend streven we er naar om het komende seizoen weer een stap te maken in communicatie zodat we ons verhaal goed kunnen blijven vertellen en nog dichter bij u als sponsor en supporter komen te staan.”
Nieuwe krachten
Binnen het commerciële salesteam hebben enkele wijzigingen plaatsgevonden. Accountmanagers Eric Siegers en Wouter de Vries verlieten FC Groningen op zoek naar een andere uitdaging en de club verwelkomde David Bult, Koen Janssen en Margot van der Burg.
“David houdt zich onder meer bezig met new business,” zegt Roossien. “De club is in april een new businesscampagne gestart waarin onder meer de Word Groter Zeepkist en het Word Groter kaartspel een rol speelt. Het is mooi te vermelden dat we dit seizoen ondanks de tegenslagen die we hebben moeten overwinnen zijn gegroeid, in aantallen en in omzet. Een belangrijke factor is daarin ook de ontwikkeling binnen de Talent Group Groningen. Deze groep jong professionals bestaat al uit 100 leden en zorgt voor veel nieuwe (zakelijke) energie binnen onze sponsorpoule. Accountmanager Marloes van den Oever heeft hierin een belangrijke bijdrage.”
“Margot zet zich in voor de groei van Club 1971. We willen van Club 1971 de gezelligste en mooiste sportsbar maken van Nederland. De plannen zijn volop in ontwikkeling waarover we u aan het begin van volgend seizoen verder over informeren. Met het enthousiasme van zowel David als Margot denken we een perfecte aanvulling op ons huidige team te hebben gevonden.”
“Koen Janssen behoeft bijna geen introductie. Met zijn terugkeer bij FC Groningen als netwerkverbinder kunnen we de komende jaren de juiste stappen zetten richting het doel om het best verbindende zakelijke platform van Noord-Nederland te worden. Met onder meer het initiatief ‘De week van de verbinding’ waarin de FCG Netwerktool opnieuw werd gelanceerd om nog beter in kaart te hebben waar de behoeftes liggen van onze sponsors, drukt hij direct een positieve stempel. Koen is daarnaast met zijn kennis van FC Groningen en de zakelijke wensen die er zijn ook een cultuurbewaker, waardoor FC Groningen altijd FC Groningen zal blijven. Wie Koen een beetje kent, weet dat het wat betreft drive, motivatie en enthousiasme wel goed zit. Ook wat betreft het verbinden zijn we nog niet op het niveau dat we nastreven, maar met Koen hebben we de aanjager binnen kunnen halen die gaat zorgen voor heel veel moois.”
Afsluiting
FC Groningen gaat het jubileumjaar op woensdag 15 juni samen afsluiten met een mooi programma waarbij ook onze nieuwe trainer Frank Wormuth aanwezig is. Enkele dagen eerder – op zondag 12 juni – kunnen sponsorrelaties met FC Groningen naar Guus Meeuwis. Aanmelden voor deze activiteiten gaat via de zakelijke app. Hiermee wordt het bijzonder seizoen 2021/2022 afgesloten. Het commercieel blok gaat alles behalve stilzitten deze zomer. De focus ligt alweer op 2022/2023 waarin FC Groningen verder wil groeien, relaties beter wil bedienen en een stap dichterbij de ambitie willen komen. Er is een goede weg ingeslagen, maar de drie aanvoerders beseffen zich al te goed dat er ook nog veel te winnen is. FC Groningen gaat werken met Salesforce om nog dichter bij onze sponsors te staan en zal u naast de minimaal 17 thuiswedstrijden een goed gevuld en gevarieerd evenementenprogramma aanbieden. “We kunnen niet wachten om u weer in Euroborg te ontvangen.”
Hartelijk dank voor uw support in het afgelopen seizoen, laten we samen verder gaan. Samen richting die mooie Grote Markt. Namens het commercieel blok wensen we u een mooie zomer.