string(103) "Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)"

Een elftal vragen aan…Bram Everards (HANOS).

Woensdag 20 oktober 2021 om 11:00

Sinds december 2018 is Bram Everards directeur van horecagroothandel HANOS Groningen. Everards bezocht FC Groningen al als klein jongetje in Stadion Oosterpark, tegenwoordig bouwt hij connecties op met klanten in zijn skybox in Euroborg.

Bram Everards1

Kunt u kort uitleggen wat uw bedrijf doet?
“HANOS is een horecagroothandel, wij leveren in Groningen en Drenthe aan zo veel mogelijk horeca. Van hotels tot kantines, cafés en restaurants. Dat doen wij met 250 mensen. Dagelijks rijden we met 25 vrachtwagens door de hele regio, wij leveren naast Groningen en Drenthe tot aan Schiermonnikoog en zelfs een stukje Duitsland.”
 
Waarom bent u sponsor?
“Wij voelen ons heel erg verbonden met FC Groningen en de club is ook een hele grote klant van ons. Wij vinden dat we daar wat terug voor moeten doen. Daarnaast zijn wij graag betrokken met de regio. De FC heeft ook een grote regiofunctie. Wij zijn zelf ook allemaal voetbalsupporter, onze klanten vinden het ook heel leuk om naar wedstrijden van FC Groningen te gaan. Wij kunnen hen in een skybox ontvangen en een leuke avond of middag laten beleven, zo kunnen wij ook een goede connectie maken met onze klanten. Dus het heeft voor ons meerdere redenen.”
 
Welke raakvlakken heeft uw business met topsport?
“Afgelopen zomer was voor ons ook echt topsport. Nadat de horeca weer open ging, is het zo druk geworden. Zoveel mensen zijn in Nederland gebleven om hier vakantie te vieren en wij hadden veel moeite om aan personeel te komen, net als onze klanten. Dus onze mensen hebben heel hard moeten werken en dan is het echt wel topsport wat we doen. Ons bedrijf gaat 24 uur per dag door om alle bestellingen klaar te maken. Dan ben ik zeker trots op hoe wij dat voor elkaar hebben gekregen.”
 
Wat zijn voorbeelden van successen die u zakelijk via FC Groningen heeft bereikt?
“Als je klanten meeneemt naar FC Groningen krijg je meer raakvlakken en je leert de klant beter kennen. Je kunt dieper ingaan op businessmogelijkheden. Dit kan vaak ook leiden tot het doen van meer zaken. En los daarvan heb je het ook heel gezellig samen. Dat netwerken bij de FC is voor ons heel belangrijk. En FC Groningen is een heel belangrijke klant voor ons.”
 
Wat is uw eerste herinnering aan FC Groningen?
“Als klein 10-jarig jongetje ging ik met vriendjes van school naar Stadion Oosterpark. Wij kropen onder het hek door om toen de FC-helden te zien spelen. Ik herinner me nog goed de Europese wedstrijden tegen Inter en Atlético Madrid. Dat was geweldig om als klein jongetje mee te maken, het grote stadion en de grote voetballers op het veld. Dat heeft veel indruk op mij gemaakt.”
 
Wat is uw mooiste FC-moment?
“Het winnen van de KNVB-beker. Als je al zo lang fan bent en je gaat dan ook nog samen met de skybox waar we toen in zaten. We gingen met een bus vol bekenden daarnaartoe. De hele dag daar zijn en dan in De Kuip die voor FC Groningen hoofdprijs winnen. Dat vond ik geweldig. In het stadion, op de Grote Markt en in het Stadspark hebben we dat goed gevierd.”
 
Met welke (oud-) FC’er zou u uzelf vergelijken?
“Ik weet niet of ik mezelf kan vergelijken met iemand. Ik vond Erwin Koeman altijd een speler die als verbinder diende. Hij liep altijd op het veld als een verbindingsspeler, op het middenveld. Hij keek altijd naar hoe je samen kan zorgen om te winnen, af en toe de beuk erin en ook af en toe een lolletje maken. Maar wel er staan als je er moet staan. Erwin Koeman is wat dat betreft wel een hele mooie speler, een goede combinatie.”
 
Wat was het moment waarna u startte met uw bedrijf?
“Ik ben er via de familieband, via mijn vader ingerold. Hij had altijd al een groothandel, die heeft hij ooit verkocht en is hij samen met de HANOS opnieuw begonnen. Toen mijn vader ermee stopte heb ik zijn functie overgenomen. Ik vind het heel leuk dat ik dat heb kunnen overnemen en in zijn voetsporen heb kunnen treden.”
 
Hoe is uw bedrijf gegroeid in de laatste vijf jaar?
“Als ik kijk naar de laatste vijf jaar ben ik vooral trots op het afgelopen jaar. Voor de coronasituatie waren wij als groothandel bezig met het uitbouwen en stabiel doorgroeien. Afgelopen jaar gooide enigszins roet in het eten waardoor wij even moesten schakelen. We hebben afgelopen jaar hard moeten werken waardoor ook onze groei minder ging dan gehoopt. Ik vind dat wij het goed hebben opgepakt.”
 
Wat zijn de groeidoelstellingen voor de komende vijf jaar?
“Eerst willen we eerst wel weer even een normaal jaar draaien. Ik denk dat FC Groningen dat ook wil, een jaar lang weer met supporters. Wij willen ook een jaar lang zonder lockdowns en even weer zorgen dat we op het oude niveau komen. Voor stabiliteit zorgen en van daaruit doorgroeien.”
 
Wie is uw inspiratiebron?
“Mijn vader! Hij is een voorbeeld voor me hoe ik dingen wil doen. Dat is hij nog steeds wel een beetje, hij komt nog steeds af en toe op de zaak. Dan drinken we samen koffie en kunnen we nog even sparren met elkaar.”

Gerelateerd nieuws.

15:22
3 dagen geleden

De meiden van FCG: voetbalsters uit de regio.

1 week geleden

Dit zijn ‘De meiden van FCG’

3 weken geleden

Sportieve resultaten, supporters en sponsors beperken financiële schade na degradatie