Elftal vragen aan… Esther Pontjodikromo-Gol (Holland Inkoop Professionals).
In deze ‘Elftal vragen aan’ staat Esther Pontjodikromo-Gol, trotse directeur-eigenaar van de Noordelijke vestiging van Holland Inkoop Professionals (HIP) in de schijnwerpers. HIP is een toonaangevend inkoopadviesbureau. Esther doet dingen met lef en focus en heeft oog voor de mens achter de medewerker en de maatschappij. Deze intrinsieke wil om meer te doen dan ondernemen alleen, bracht Esther en haar team in contact met de businessclub, maar vooral met Stichting FC Groningen in de Maatschappij.
1. Wat kun je over jezelf vertellen Esther?
“Ik ben geboren en getogen in het Noorden en woon met mijn gezin in Zuidlaarderveen. We hebben een groot, liefdevol gezin en fijne familie. In ons gezin spelen voetbal en hockey een grote rol. Ik ben werkzaam als directeur-eigenaar van de Noordelijke vestiging van Holland Inkoop Professionals (HIP). Ik ben een ondernemend type en houd er niet van dingen voor de vorm te doen. Het ondernemen heb ik van mijn vader, een ondernemer in hart en nieren.”
2. Wat doe je graag als je niet aan het werk bent?
“Vrije tijd komt zoals het komt. De kwaliteit van vrije tijd zit in het niets moeten, de oprechte aandacht voor gezin, familie en vrienden. Ik vind het heerlijk om uit eten te gaan, te reizen of te genieten van mooie zomeravonden in de tuin. Ook van het kijken van sportwedstrijden bij onze dochter of kleinkinderen in het weekend geniet ik. Alles lekker rustig aan.”
3. Wat is Holland Inkoop Professionals (HIP) voor bedrijf en voor wie zijn jullie er?
“Wij zijn een inkoopbureau dat werkt voor organisaties in de publieke en private sector. Inkooporganisaties hebben in de afgelopen jaren mooie stappen gezet, maar we zien ook dat er nog een weg te gaan is. Op die weg staan wij voor kwaliteit, betrouwbaarheid, transparantie, innovatie en een duurzame relatie.”
4. Jullie zeggen een nieuw geluid in een traditionele markt te zijn. Vertel…
“Daar waar we ooit gestart zijn als nieuw geluid, zijn we inmiddels gegroeid tot een serieuze en betrouwbare speler in de markt van inkoopbureaus. Doordat we op een positieve manier zichtbaar zijn voor onze opdrachtgevers gaan we hard. Met onze persoonlijke benadering maken we het verschil en hebben we goed zicht op de wezenlijke vraag die er ligt. ‘Persoonlijk’ is voor ons geen containerbegrip, maar één van onze kernwaardes. Dit loopt als rode draad door onze bedrijfsvoering en dienstverlening heen.”
5. Waarom zijn jullie aangesloten bij zakelijk FC Groningen?
“Net als mijn HIP-collega’s, wil ik als ondernemer en als mens een concrete bijdrage leveren aan de maatschappij. We willen niet alleen succesvol zijn als bedrijf en team, maar ook anderen inspireren en vooruit helpen. Mensen laten groeien. We kozen bewust voor een sociaal initiatief en zagen het programma ‘Sociale activering’ van FC Groningen in de Maatschappij. Dit programma sloot precies aan bij wat we zochten.”
6. Zie je haakjes met jullie eigen dienstverlening?
“De samenwerking met de Stichting past bij ons als team, maar ook bij ons bedrijf. Bij HIP adviseren we opdrachtgevers ook over de wijze waarop je vanuit inkoop kunt bijdragen aan belangrijke doelstellingen op het gebied van maatschappelijke thema’s zoals bijvoorbeeld social return en duurzaamheid. En ja, daarin wil ik vanuit ons HIP-DNA het goede voorbeeld geven!”
7. Wat is na anderhalf jaar betrokkenheid jouw indruk van FC Groningen?
“Ik vind FC Groningen een toegankelijke, professionele club. De club straalt en bruist, maar blijft zichzelf. De FC is nuchter, maar voelbaar ambitieus. Dat merk je aan de drive van onze accountmanager Ferry de Rooij, maar ook aan het enthousiasme en de passie waarmee Kaelin, Simon, Hans, Sven, Gerwin en Joey zich inzetten voor FCG in de Maatschappij; zo betrokken en trots! De ‘Trots van het Noorden,’ dat voel je. Dat straalt FC Groningen in alles uit en daar ben ik met HIP graag onderdeel van.”
8. Welk advies zou jij ondernemers kunnen geven?
“Van huis uit weet ik dat hard werken loont, zowel zakelijk als privé. Als je een doel voor ogen hebt, maakt de weg er naartoe niet uit. Maar vooral, wees je als ondernemer bewust van je eigen kracht en ga daar altijd vanuit. Dus als je een mooie opdracht misloopt, zet dan twee stappen harder, dan lukt het de volgende keer! Focus op zaken waar je goed in bent, verbeter jezelf en laat anderen in hun waarde.”
9. Wat kunnen anderen van jou leren?
“Ik weet dat ik vaardig ben om op strategisch wijze mensen en partijen bijeen te brengen. Ik ben geen netwerker die events afloopt, maar vanuit intrinsieke drive zie ik altijd kansen en mogelijkheden. Daardoor kan ik mensen en organisaties verbinden. Verder beschik ik over veel branche- en specifieke inkoopkennis. Die kennis deel ik graag met onze opdrachtgevers, maar ook al jaren met young professionals. Door mijn vakkennis ben ik betrokken bij het programma inkoopmanagement van de Hanze.”
10. Wat zou je graag beter kunnen?
“Ik heb vaak heel sterk een gevoel hoe iets zou moeten en hoe ik iets zie. Maar daar kan ik soms ruimdenkender in zijn naar anderen. Zaken sneller van meerdere kanten belichten en nuances accepteren. Dat zal alleen maar tot nog betere ideeën leiden.”
11. Wat wil je altijd nog een keer doen of meemaken?
“Ik zeg al jaren tegen vriendinnen dat ik eens in de horeca wil werken, dat lijkt me super. Mensen een mooie avond bezorgen in een restaurant of café. Zakelijk gezien zou het een bekroning zijn om genomineerd te worden voor een ondernemersprijs. Dan kunnen we overal laten zien wie we zijn, wat we kunnen en waar we in ons bedrijf voor staan. Dat zou ik mijn collega’s ook gunnen. Ik ben enorm trots op mijn team. Op wie ze zijn, maar ook op hun drive en persoonlijke ontwikkeling. Die bevlogenheid en groei, daar vind ik prachtig.”