‘Elftal vragen aan…’ Frank Los, ABN AMRO MeesPierson.
Al meer dan vijfentwintig jaar is Frank Los actief in zowel de particuliere als de zakelijke markt van de financiële wereld. De laatste jaren kent (vermogend) Noord-Nederland hem als Commercieel Directeur bij ABN AMRO MeesPierson. Frank is een ‘sportief zwaargewicht’, want naast zijn allround kennis van complexe financiële vraagstukken en zijn veelzijdige rol als bevlogen netwerkofficier bij MeesPierson, is Frank keeper van het team van de FC Groningen Business Club.
1. Je hebt ABN AMRO en ABN AMRO MeesPierson. Kun jij de verschillen uitleggen?
“ABN AMRO is een allround bank voor alle klanttypen, zakelijk en particulier. Hier kun je terecht voor alle reguliere bankzaken. ABN AMRO MeesPierson is specifiek voor vermogende particulieren en succesvolle ondernemers. Vermogend zijn levert kansen en mogelijkheden op, maar geeft ook complexiteit en (soms lastige) keuzes. Dat vraagt om persoonlijke aandacht en advies.“
2. Wat doen jullie voor vermogende particulieren en succesvolle ondernemers?
“Wij gaan in gesprek met mensen over hun financiële en persoonlijke situatie, hun plannen en wensen. Wij adviseren en begeleiden hen bij complexe financiële vraagstukken om met en voor hen de beste keuzes te maken. Om dit echt goed te kunnen doen, willen we onze (potentiële) relaties eerst goed leren kennen. Dit kan alleen door goed te luisteren en oprecht geïnteresseerd te zijn in mensen. En dat zijn we!”
3. Op jullie site noemen jullie jezelf ‘Private Banking-specialist’. Waaruit blijkt dat?
“Doordat we de grootste Private Bank van Nederland zijn, beschikken we over veel ervaring en specialistische expertise. Voordeel voor onze klanten is dat we hen daardoor goed kunnen bedienen met hun veelal complexe vragen en hen inzicht geven in hun financiële situatie. We bieden elke (nieuwe) relatie kosteloos een financiële scan en planning aan, die we eens per 4 à 5 jaar (of eerder indien gewenst) updaten. Dit geldt ook voor het beoordelen van (levens)testamenten en huwelijkse voorwaarden, om deze te laten aansluiten bij wet- en regelgeving, maar vooral ook bij de veranderende wensen van onze relaties.”
4. Wat is er zo mooi aan jouw werk?
“Dat elke relatie anders is en een eigen verhaal en wensen heeft. Ik kan genieten van de passie en drive bij ondernemers, maar ook de waarde van een eigen gezin of familie. Het mooie is dat een deel van mijn gesprekken niet primair over financiën gaan, maar over meer essentiële zaken in het leven. Dat maakt gesprekken en contacten met relaties mooi en waardevol.”
5. Waarin ben jij gespecialiseerd?
“Feitelijk ben ik een generalist: Ik heb een achtergrond als financieel planner en heb derhalve brede achtergrond op meerdere deelgebieden. Samen met ons team van specialisten kunnen we onze relaties goed informeren en adviseren op tal van deelgebieden die voor hen relevant zijn.”
6. Wat zijn jouw eerste herinneringen aan de FC?
“Ik kwam in 1989 naar Groningen om te studeren. In 1990 had ik mijn eerste seizoenkaart en maakte mooie jaren mee. De sfeer in het Oosterpark was uniek, het was een overtreffende trap van dat wat ik eerder als jongetje bij PEC Zwolle had meegemaakt. Ook toen de FC paar jaar later degradeerde zat ik op de tribune. Ik ben altijd FC-supporter en liefhebber gebleven en volg de FC nu al jaren vanaf de hoofdtribune namens de bank.”
7. Waarom ben je lid van de FC Groningen Businessclub?
“De ABN AMRO is al meer dan 30 jaar sponsor van de FC en ABN AMRO MeesPierson is hier destijds bij aangehaakt. We ontmoeten bestaande relaties tijdens thuiswedstrijden en businessclub activiteiten en nodigen regelmatig relaties uit voor wedstrijden van de FC. Hier leg ik ook contacten met nieuwe, interessante mensen en potentiële relaties. In de businessclub van FC Groningen kan ik sportieve en zakelijke beleving makkelijk aan elkaar koppelen. Wij hebben inmiddels meerdere nieuwe relaties opgebouwd en verworven voor de bank èn de FC.”
8. Je speelt ook in het Businessclub voetbalteam van FC Groningen. Wat is jouw positie op het veld?
“Ik ben keeper. Al vanaf mijn 4e sta ik onder de lat. Ik ben ‘in de goal gegroeid’ zeg maar. Een mooie mix van ondernemers die periodiek traint, samen activiteiten oppakt en we spelen elkaar letterlijk èn zakelijk de bal toe. Jaarlijks is er een trainingskamp in Marbella en we hebben eigen teammanagers; semiprofessioneel dus. Het businessclub team van de FC vind ik een verrijking: het is inmiddels een echt vriendenteam met een mooie combi van sportiviteit en commercie!”
9. De FC heeft de ‘Word Groter-thematiek’ uitgerold. Wat is jullie stip aan de horizon?
“In deze snel digitaliserende wereld willen wij een persoonlijke en betrokken bank zijn en blijven voor onze relaties. Persoonlijk contact, goede bereikbaarheid en waardevolle dienstverlening en adviezen, daarin willen we de komende jaren het verschil blijven maken en in doorgroeien!”
10. FC Groningen wil de best verbindende businessclub van Groningen bouwen. Aan wie zou jij nog verbonden willen worden?
“Wat ons betreft gaat het leggen van contacten bij FC Groningen prima. Het lukt ons goed nieuwe mensen te ontmoeten en de club denkt met haar accountmanagers en middels de FCG Netwerktool goed met ons mee. En de relaties cq. ondernemers die wij meenemen naar de thuiswedstrijden zijn ook geïnteresseerd in het netwerk en de zakelijke mogelijkheden van de FC. Zo kunnen wij onze netwerken aan elkaar openstellen en ontstaat partnerschap!”
11. Welke tip zou jij vermogende lezers willen meegeven?
“Iedere vermogende particulier of ondernemer heeft vast een bestaande bankrelatie. Doe jezelf niet tekort en ga van tijd tot tijd het gesprek aan met je bank(ier) om je situatie eens goed te laten belichten. Van internet haal je feitelijke info, maar advies bij invulling van je plannen en wensen krijg je alleen in een persoonlijk gesprek. Vind je bij je eigen bank onvoldoende luisterend oor of wil je graag eens een second opinion voor je financiële vraagstukken, dan maken wij hier graag tijd voor vrij. Je mag mij persoonlijk bellen voor een vrijblijvende afspraak op 06-20438458.”