‘Elftal vragen aan…’ John Barelds en Manuel Schuurman, directieleden HTX-automatisering.
John Barelds en Manuel Schuurman voeren samen met Fokke Wobbes de directie van HTX Automatisering in Leek. De mannen laten het bedrijf gestaag groeien en zijn daarbij waakzaam op hun nuchtere DNA. Heldere communicatie, het juiste advies op het juiste moment; HTX staat voor transparantie en betrouwbare dienstverlening. De mannen eindigen deze verder zeer optimistische ‘Elftal vragen aan’, wel met een serieus advies voor ondernemers.
1. Kunnen jullie in drie regels vertellen wat HTX doet?
“Wij leveren passende detachering van IT-specialisten in geval van een kennisvraagstuk, ziekte, zwangerschap en/of piekbelasting. Verder staat HTX voor degelijk advies, correcte levering van hardware en software en het deskundig beheer van ICT-infrastructuren.”
2. Welke type bedrijven zijn het meest interessant voor jullie diensten?
“Wij werken voor de meest uiteenlopende organisaties en bedrijven. Voor overheidsinstanties, maar ook voor het MKB. Onze klanten zijn actief in de reisbranche, de zorg, maar ook in de maakindustrie. Overal waar een ICT-team actief is, hoe klein ook, kunnen wij assisteren. In tijdelijke of permanente vorm. Onze medewerkers zijn net kameleons, ze kleuren mee met organisatievormen en bedrijfsculturen.”
3. Waarin weten jullie je als bedrijf in ICT-land te onderscheiden?
“Door onze kennis van zaken en de veelzijdigheid van onze mensen. Het leveren van kwaliteit vinden we vanzelfsprekend, dat omlijsten we door op alle fronten te gaan en staan voor begrijpelijke, behulpzame en tijdige communicatie met onze relaties. Door goede interne, en externe communicatie managen we de diverse verwachtingen. Verder geven we geen onnodig of zelfverrijkend advies, maar assisteren wij klanten met het juiste advies, op het juiste moment.”
4. Jullie zijn met HTX al een paar jaar lid van de FC Groningen Business Club. Waarom zijn jullie ingestapt als zakelijk lid bij de FC?
“We willen met onze aanwezigheid en het lidmaatschap vooral onze betrokkenheid tonen. Bij de FC, maar automatisch ook bij alle aanwezige ondernemers en supporters. Wij vinden dat we present moeten zijn in het grote netwerk van de club. We houden echter niet van het geforceerde netwerken, maar vinden het wel leuk om rondom wedstrijden andere ondernemers te ontmoeten.”
5. Heeft jullie zakelijk lidmaatschap bij de FC al resultaat en samenwerkingen opgeleverd?
“Door ons lidmaatschap zijn we zichtbaarder in het Noordelijke ondernemersnetwerk. Natuurlijk komen we bij de FC ook wel eens ondernemers tegen met interesse in onze dienstverlening aan en raken we zo makkelijker in gesprek. Andersom denken we ook mee met de FC. Zo hebben we laatst Witkamp Consultancy enthousiast gemaakt voor de businessclub. Dat is ook een resultaat toch? Voor de club in dit geval, haha.”
6. FC Groningen werkt met de ‘Word Groter-thematiek’. Hoe slaat die thematiek op HTX?
“Wij hebben zelf ook groeibehoefte en gaan stapsgewijs voor extra marktaandeel. We willen van zo’n 55 medewerkers groeien naar maximaal 75. Dat groeien willen we echter alleen doen vanuit onze kernwaarden en met scherp oog en bewaking van onze nuchtere, persoonlijke cultuur. We willen geen extra managementlaag, maar het geheel samen met onze teamleads zaken blijven aansturen.”
7. Jullie zijn een omvangrijke en grote speler in de markt, maar jullie stellen je qua PR en communicatie heel bescheiden op. Is dat bewust?
“Ten eerste omdat onze focus niet primair op new business ligt, maar meer op het vinden van nieuwe personeelsleden. Dat vergt andere aanvliegroutes. We positioneren ons zakelijk vooral vanuit onze bestaande netwerken en op basis van bewezen diensten. Betere aanbevelingen zijn er niet. Wellicht zijn we dus te bescheiden. We willen beslist geen schreeuwers zijn, maar gezien worden als nuchtere en betrouwbare vakmensen.”
8. Hoe kijken jullie naar dit bijzondere jaar 2022? Waar liggen de kansen?
“Wij zijn voortvarend het jaar in gevlogen en kijken positief vooruit. Gelukkig zijn onze mensen nog gezond, lijkt de coronapandemie op zijn retour en hebben we een volle projectenkalender. We hebben aandacht en focus op nieuwe producten en diensten en zien daarvoor genoeg kansen in de markt. Daarbij blijven we onszelf en onze mensen doorontwikkelen. Het ziet er echt goed uit.”
9. Hoe zorgen jullie dat het in deze rare, drukte tijden leuk blijft voor jullie medewerkers om bij HTX te werken?
“We bieden onze mensen met name flexibiliteit. In het thuiswerken, maar met name in de geboden werkzaamheden en projecten. Voor nieuwkomers en studenten zijn we een mooie springplank naar kennis, contacten en een betere functie. In de aansturing proberen we als meewerkende directie vooral ‘normaal’ te blijven.”
10. Hebben jullie een ondernemersfilosofie waar jullie vanuit vertrekken?
“Wij beseffen ons dat mensen werken om te leven. Dus we proberen het werk zo leuk, afwisselend en waardevol mogelijk te maken. We proberen oog te hebben voor de mens achter de medewerker, willen hen triggeren het maximale uit zichzelf te halen en gaan er regelmatig met het team op uit. Samen lachen en plezier maken. Een avondje bowlen of lekker eten… Wie weet dat we eens een uitje bij een ander businessclublid kunnen organiseren.”
11. Hebben jullie nog een goede tip voor collega businessclubleden of meelezende ondernemers?
“Zeker! Zorg dat je als ondernemer de beveiliging van je ICT-omgeving op orde hebt. Beeld je eens in dat je ’s ochtends je IT opstart en nergens meer toegang toe hebt, wat dan? Veel ondernemers denken alleen aan beveiliging van persoonsgegevens e.a., maar zorgen niet voor de juiste back-ups of eerste lijn bescherming. Wij bieden ondernemers door een handige nulmeting snel overzicht in hun beveiligingsstatus en geven concrete tips. Voorkomen is echt beter dan niet meer te genezen.”