Elftal Vragen aan… Koen Janssen commercieel spelverdeler en netwerkverbinder FC Groningen.
Koen Janssen keert terug bij FC Groningen. Met de rentree van Janssen in het commerciële team van de Trots van het Noorden bindt FC Groningen een zakelijk spelverdeler en netwerkverbinder. Janssen werkte eerder van 2003 tot 2011 bij de club. Een hernieuwde kennismaking met deze commerciële duizendpoot is te lezen in een speciale editie van de rubriek ‘Elftal Vragen aan…’
1 Na tien jaar afwezigheid stap je weer in het commerciële team van de FC Groningen. Waarom?
“Het groen-witte bloed kruipt waar het niet gaan kan. De FC is mijn club. Ze verbaast, irriteert, raakt en vermaakt me. Het is het grootste, onvoorwaardelijk geliefde sportmerk van het Noorden. Ik heb hier veel meegemaakt en heb veel aan de club te danken. Nu FC Groningen zich door alle Corona-perikelen in een onzekere, nadelige, maar daardoor uitdagende periode bevindt en de club mij op originele wijze en met ‘open vraagstelling’ benaderde, kon ik niet weigeren.”
“Vanuit mijn rol als bestuurslid van de FC Groningen Business Club zag ik de afgelopen jaren bovendien een doel- en mensgerichte organisatie ontstaan, gebouwd op herkenbare pijlers. De club deelt verantwoordelijkheden, werkt vanuit merkvermogen en zoekt constant naar toegevoegde waarde. Ik denk dat ik daar met mijn ervaring, markt- en netwerkkennis een bijdrage aan kan leveren.”
2 In welke functie ga je aan de slag en welke werkzaamheden horen daarbij?
“De functietitel zweeft tussen ‘Spelverdeler commercie’ en ‘Netwerkverbinder’, maar relatiebeheerder of dienstverlener vind ik ook goed. Het betreft een commerciële functie met werkzaamheden op het snijvlak van verkoop, marketing en communicatie. Ik wil een bijdrage leveren aan de ambitieuze beleidspijler van de club om niet alleen de grootste, maar vooral het best verbindende zakelijke platform van Noord-Nederland te worden. FC Groningen is niet alleen een voetbalclub, maar ook een kansrijk en inspirerend verzamelpunt van kennis en creativiteit, van ondernemerschap en handel. Die waarde en zakelijke kansen die FC Groningen het bedrijfsleven te bieden heeft, wil ik over de bühne brengen.”
3 Je bent eerder gevraagd terug te komen. Waarom toen niet, maar nu wel?
“Vooropgesteld; ik hoefde er nu mijn baan niet voor op te zeggen. In 2012 was ik net weg toen Hans Nijland me vroeg om terug te komen. Dat kwam te snel. Het ‘normale’ werkritme beviel goed en ik wilde me bij mijn toenmalige werkgever Dizain ontwikkelen. Ik werkte daar met betrokken, creatieve en toffe mensen, dat wilde ik niet opgeven. Eind 2017 boden Robbert Klaver en Edwin Froma mij een baan aan. Toen zat ik als ‘merkambassadeur’ goed bij Abiant. Ik had er een veelzijdige functie en leerde veel interessante ondernemers kennen. Ik had toen trouwens ook geen idee hoe ik werk en privé bij een eventuele terugkomst kon scheiden. Nu heb ik daar met de club en mijn gezin afspraken over gemaakt. Ik ben eerlijk gezegd wel toe aan afwisseling en spanning. Het is tijd om weer wat te beleven!”
4 Na jouw FC-periode heb je zogezegd gewerkt voor strategisch merkenbureau Dizain en Abiant Uitzendgroep. Welke kennis en ervaring uit die banen neem je mee naar de FC?
“Bij Dizain heb ik veel creativiteit en merkinzicht getankt. Ik heb mezelf beter leren verwoorden; op papier, in gesprek en op de zeepkist. Ik leerde er veel over merkpositionering en het bepalen én bereiken van merkdoelstellingen. Het vertalen van je bestaansrecht en merkdoelstellingen naar het juiste gedrag, passende symboliek en doelgerichte communicatie bijvoorbeeld. Die kennis en ervaring wil ik delen met zakelijke relaties van de club en collega’s. Bij Abiant heb ik veel geleerd over organisatiestructuren én culturen, maar vooral over het ondernemerschap en de bijbehorende groeiambities en beslommeringen van ondernemers. Ik heb bizar veel opdrachtgevers gesproken en die ervaring geeft me een breed inzicht in de lokale bedrijvenmarkt, actuele ontwikkelingen en innovaties. Marktkennis die ik nu kan vertalen naar kansen voor de club en haar leden.”
5 Beide bedrijven zijn al jaren sponsor- en businessclub bij FC Groningen. Jij was er als PR-man verantwoordelijk voor de relatie met de FC. Hoe keek jij vanuit ‘klantzijde’ naar zakelijk FC?
“Ik probeerde altijd in mogelijkheden te denken en meer te doen met de afgenomen faciliteiten. Kijk, de relatiebeheerfaciliteiten zijn kraakhelder. Je komt om te netwerken, nieuwe relaties aan te gaan en klantrelaties te verstevigen. Daarbij moet je zelf ook nadenken hoe je collega-leden op spontane en doelgerichte manier kunt benaderen. Of hoe je andere merkdoelstellingen via de FC kunt bereiken. Zo organiseerden wij relatiedagen voor klanten en hebben in zes jaar tijd zo’n 250 Abiant-opdrachtgevers in Euroborg mogen verwelkomen! Verder verzorgden we kennis-events in de Boeren-Box en verbonden we onze naam aan het videomarketingconcept ‘Life After eSports’. De club heeft daarbij altijd constructief en vooral creatief meegedacht.”
6 Welke uitdagingen liggen er voor jou en het commerciële team van de FC?
“De club heeft uitgesproken een ‘versneller van economische groei’ te willen zijn en een actieve bijdrage te willen leveren om ‘heel het Noorden (ook zakelijk) te laten groeien’. Dat is een mooie uitdaging, niet sec intern op de FC gericht. Daarvoor is wel een veelzijdig, stabiel en groot, maar vooral samenwerkend en handel-gunnend netwerk een belangrijk vertrekpunt. Het groeiproces begint met het behouden en verstevigen van de huidige relaties. Door beter beheer en interactie met de juiste contactpersonen. Ook het veelzijdiger maken van de businessclub en deze uitbreiden met diverse branches heeft mijn prioriteit.”
“De corona-actualiteit maakt het er niet makkelijker op. Het kan de afstand tussen het bedrijfsleven en de club groter maken en sponsorkeuzes vertragen. Ook het fysieke netwerken staat stil. Toch is het belang van levendige activiteiten erg waardevol. Dat bleek gelukkig weer tijdens de diverse thuiswedstrijden en geslaagde events in de eerste seizoenshelft.”
7 Wat kunnen businessclubleden van jou verwachten?
“Ik wil een bereikbare, kansendenkende gesprekspartner zijn. Daarbij wil ik mijn markt- en mensenkennis vertalen naar nieuwe samenwerkingen. Die gegenereerde verbindingen wil ik zichtbaar maken. Het tonen van de toegevoegde waarde en mogelijkheden van ons businessclublidmaatschap is een van mijn taken. Verder denk ik voor leden een goede gesprekspartner te zijn aangaande relatiemarketing, arbeidsmarktcommunicatie, exposure en business events. Samen met ons ‘Partnershipsteam’ onder leiding van aanvoerder Bastiaan Fehrman kunnen we daarin veel voor het bedrijfsleven betekenen.”
8 Het commerciële team is sinds jouw vertrek vaak gewijzigd en ook de structuur van de afdeling is anders dan in jouw eerste periode. Wat weet je van het huidige team en de nieuwe commerciële organisatie?
“Veel. Met collega’s Ferry de Rooij en Anja van der Velde werkte ik in 2011 nog samen. Aanvoerder Kevin Roossien ken ik al sinds 2006 door zijn afstuderen op de afdeling commercie. Alle anderen in het team ken ik goed door mijn tijd als sponsor, maar vooral vanuit mijn bestuursfunctie bij de FC Groningen Business Club. Ik heb de afgelopen jaren geassisteerd bij de Paasactie, de Kop d’r Veur-actie en het bezoek aan ‘afzwaaiende’ leden. De lijnen waren kort en onze zienswijze komt overeen. Interessant vind ik de splitsing van ‘hunters en farmers’ op de afdeling. Een methodiek die zorgt dat mensen doen waar ze goed in zijn en relaties de aandacht krijgen die ze verdienen. Maar hoe je het als afdeling ook inricht en benoemt; het generen van commerciële groei blijft voor mij het onderliggende doel.”
9 Welke speerpunten uit het huidige beleidsplan ‘Samen naar de Grote Markt’ houden jou bezig?
“Kijk, in mijn rol en op onze afdeling sturen we op de economische pijlers. Daar focus ik me op, want daarop heb ik invloed. Maar de sportieve pijler blijft voor mij de basis onder alles. Het spelen van vermakelijk en herkenbaar voetbal vind ik essentieel. Betere marketing is er niet. Laat ik daarop nou net geen invloed hebben, maar het houdt me wel bezig. Oók ik ben supporter en zit gespannen en hoopvol in het stadion en verwacht vermaak.”
10 Waarin wil jij als netwerkverbinder zelf gaan groeien?
“Het lukt me vrij aardig om de mens achter de ondernemer te snappen. Ik heb geen moeite om persoonlijke gesprekken aan te gaan, pijnpunten te benoemen en als het moet naar ‘het koekje’ te vragen. Ik wil die opgehaalde kennis echter sneller koppelen aan collega’s en andere ondernemers om zo onderling relatieversterkend en/of handel-vermeerderend bezig te zijn. Nog scherper luisteren is altijd een welkome skill. Verder zou ik graag willen leren om zelf goede videocontent te maken. Ik hoop op contentgebied sowieso veel van de jonge FC-medewerkers te leren.”
11 Heb je na tien jaar afwezigheid tips die je businessclubleden kunt meegeven?
“Ja, wees waakzaam op het onderscheidend vermogen van je bedrijf en toon dat middels de juiste mix van on- én offline communicatiemiddelen. Wees scherp op je online vindbaarheid, maar zorg daarbij wel dat je aaibaarheidsfactor hoog is. Mensen doen het liefst zaken met sympathieke, wederkerige bedrijven of merken. Merken die snappen wat er leeft en zich sociaal en zichtbaar bewegen in de lokale maatschappij. Denk ook minder in eigen, maar vaker in andermans belang. Blijf elkaar opzoeken, deel je kennis met een ander. Dit alles kan bij zakelijk FC Groningen trouwens prima. We gaan graag met je in gesprek!”