Elftal vragen aan… Rozenstad Gerechtsdeurwaarders en Bewindvoerders.
Niet vaak zie je deurwaarders en bewindvoerders samen optrekken. Nog minder vaak zie je dat ze onder een dak een totaaldienstverlening voor schuldeisers én schuldenaren aanbieden. Robert Werkman, Alex Miltenburg en Paula van Dijken doen dat echter heel bewust. Samen bestieren deze ervaren en bewezen gerechtsdeurwaarders en bewindvoerders ‘Rozenstad Gerechtsdeurwaarders en Bewindvoerders’. Een ruimdenkende, benaderbare club, met duidelijke werkwijze en dito dienstverlening.
1. Kunnen jullie vertellen wat voor bedrijf Rozenstad Gerechtsdeurwaarders en Bewindvoerders is?
“Wij zijn totaaloplossers van financiële en juridische problemen; voor ondernemers én particulieren. Wij bieden een uniek concept met deurwaarders en bewindvoerders onder één dak. Zie ons als de spil in het web van schulden; voor schuldenaren en schuldeisers.”
2. En specifieker, wat is jullie dienstverlening voor ondernemers?
“Ondernemers staan we bij met vorderingstrajecten, we bieden hun juridische assistentie en kijken mee én vooruit met hun debiteurenbeheer. We zijn er voor ondernemers die kampen met niet- of slecht betalende debiteuren en juridische vraagstukken, maar ook voor particulieren die geld tegoed hebben van een persoon of bedrijf. Ook voor de juridisch professionals zijn we een betrouwbare partner voor het uitvoeren van ambtelijk werk.”
3. Jullie zijn er dus ook voor schuldenaren. Hoe zit dat?
“Voor schuldenaren en mensen die het overzicht op hun financiën kwijt zijn, zijn we een benaderbare, hand reikende, maar bovenal schulden-oplossende partij. Als gerechtsdeurwaarders signaleren we veel problematiek, maar kunnen dus ook echt een helpende hand reiken. Dat is met name de specialisatie van Paula. Mensen met schulden kunnen hier gewoon binnenlopen. Kunnen wij niet helpen, dan zorgen wij dat iemand anders je helpt.”
4. En Paula, met welke drive en werkwijze vlieg jij het bewindsvoeringwerk?
“Ik heb veel interesse en grote passie voor bewindvoering en schuldhulpverlening. Ik wil de zelfredzaamheid van mensen met problematische schulden verbeteren en vind het geweldig om mensen schuldenvrij te krijgen én te houden. Daarbij ga ik preventief te werk en pak problemen bij de wortel aan. Ik kijk naar de sociale aspecten en invloeden en streef zo naar ‘totale zelfredzaamheid’. Dat bereik ik met huisbezoeken, strakke begeleiding en met diensten als budgetcoaching.”
5. Het zijn voor veel mensen spannende financiële tijden, maar zie jij ook goede dingen gebeuren?
“Er zijn op dit moment inderdaad best veel financiële zorgen in de maatschappij. Mensen hebben zorgen over hun energiekosten, de woningmarkt, de duurder wordende boodschappen. Maar het gunstige aan deze lastige situatie is dat mensen plots wel degelijk zuiniger kunnen leven. Qua water- en energieverbruik, maar ook in uitgavenpatroon. Vooral dat laatste is wenselijk, want er is een soort welvaartsprobleem ontstaan. Mensen vinden dat ze overal recht op hebben en wilden lange tijd niets inleveren. Dat is nu simpelweg onontkoombaar. Mensen kunnen minder kopen voor hun euro’s, dat besef komt er nu.”
6. Waarin verschilt jullie werkwijze van collega-bedrijven?
“Wij leveren sociaal maatwerk, zijn gericht en doortastend, maar altijd met een sociaal en humaan gezicht. Wij willen problemen voorkomen door in dialoog te komen en blijven. Voor opdrachtgevers is het fijn om met één partij te kunnen schakelen en niet te verzuipen in afdelingslabyrinten. Onze combinatie van gerechtsdeurwaarders en bewindvoerders brengt daarbij met zich mee dat partijen sneller weten waar ze aan toe zijn. En snellere opvolging en afhandeling zorgen voor rust in je organisatie.”
7. Wat hebben jullie met FC Groningen?
“Robert gaat al vanaf de jaren negentig naar de FC. Al in de Oosterparkjaren bezocht hij open dagen en wedstrijden met familie. Paula en Alex komen nog niet zo lang bij de FC. We zaten onlangs tijdens het directeurendiner aan tafel met Joey Pelupessy en Ricardo Pepi. Die hebben ons voor het eerst echt meegenomen in de wereld van de FC.”
8. Jullie zijn aangesloten bij de businessclub van FC Groningen en hebben jullie ook boarding in Euroborg. Waarom hebben jullie dat gedaan?
“We vinden FC Groningen een toegankelijke club, met een uitgebreid zakelijk netwerk. Veel groter en diverser dan andere ondernemersclubs. De businessclub organiseert gerichte activiteiten en er is veel persoonlijke aandacht voor deelnemende leden. De boarding draagt bij aan meerdere doelen. We willen doorgroeien, ook buiten onze gemeentegrenzen en daar helpt goede naamsbekendheid bij. Onlangs hebben we onze dienstverlening, en dus onze naam uitgebreid met ‘bewindvoerders’. Ook dat willen we over de bühne brengen. Zo’n opvallend reclamebord ‘op Noord’ draagt bij aan deze doelen.”
9. Wat zijn jullie groeiambities voor de komende jaren?
“We zijn klaar voor nieuwe stappen. We willen nog meer specialiseren in dienstverlening en ons verbreden tot een nóg veelzijdiger financieel juridisch centrum. Dat betekent meer diensten aanbieden zoals wsnp, mediaton, mentorship/curatele. Daarbij beseffen we dat we oog moeten houden voor onze cultuur en persoonlijke werkwijze. We willen groeien, maar wel benaderbaar blijven.”
10. Hebben jullie nog een goede tip voor meelezende ondernemers en collega businessclubleden?
“Kijk niet weg, maar kijk eerder naar debiteurenbeleid. Onderneem actie, want alleen dan voorkom je liquiditeitsproblemen. Probeer ook je personeel bij te staan bij financiële problemen. Ga met ze in gesprek, luister en biedt ze externe hulp. Door de oplopende betaalproblematiek bij medewerkers zien we namelijk o.a. het ziekteverzuim omhoog gaan en de productiviteit omlaag. Dat kun je dus voorkomen of genezen door actief in te grijpen.’”
11. ‘De een noemt ons doornen, de ander noemt ons rozen,’ staat er op jullie site. Kun je die ook iets minder poëtisch toelichten?
“We beseffen ons dat we hard en duidelijk, soms confronterend en dwingend zijn, maar we spelen wel altijd fair play. We reiken mensen de hand en proberen te allen tijde tot oplossingen te komen. Dat is juist zo mooi aan ons werk.”