Energy Valley Topclub drager Groningen Topsport.
Vanaf komend seizoen zal de naam Energy Valley prijken op de achterzijde van alle shirts van de topsportclubs in de stad Groningen, te weten FC Groningen, basketbalclub GasTerra Flames, volleybalvereniging Abiant/Lycurgus en de korfballers van Nic./Alfa-college. Deze unieke samenwerkingsovereenkomst wordt mogelijk gemaakt door de Energy Valley Topclub; een samenwerking van de Groenpartners BAM, GasTerra, Gasunie, Groningen Seaports, Imtech, RWE/Essent en diverse groenleden uit de energiesector. Energy Valley is een netwerkorganisatie, die invulling geeft aan de regionale groeikansen van de energiesector.
Als belangrijkste exponent heeft FC Groningen – dat onlangs Essent voor de komende drie seizoenen als hoofdsponsor aan zich verbond – de komende drie seizoenen het initiatief genomen tot het zogenaamde ‘Barcelona-model’, waaruit het idee van gezamenlijke sponsoring van de collega-verenigingen in de stad is ontstaan. De vier sportclubs komen allen uit op het hoogste nationale niveau in hun tak van sport, hebben derhalve landelijke uitstraling en gezonde Europese ambities. Bovendien vertegenwoordigen de vier clubs een breed maatschappelijk draagvlak binnen de samenleving in Stad en Ommeland. De overeenkomst tussen de Energy Valley Topclub en de vier Groningse topclubs geldt voor de komende drie seizoenen.
De Energy Valley Topclub is bij aanvang van dit voetbalseizoen opgestart bij FC Groningen, met als doel de ontwikkelingen in de energiewereld onder de aandacht te brengen van de samenleving en een ontmoetingscentrum te zijn voor de energiesector. Deze succesformule heeft zich in korte tijd bewezen en met de sponsoring van Groningen Topsport wordt een volgende stap gezet. De samenwerking met FC Groningen, GasTerra Flames, Abiant/Lycurgus en Nic./Alfa College biedt een uitgelezen kans om kennis van en over groene energie te promoten.
Energy Valley maakt zich sterk om samen met bedrijven, kennisinstellingen en concreet werk te maken van schone, betrouwbare en innovatieve energie. Dat heeft inmiddels geleid tot vele initiatieven op het gebied van duurzame energievoorziening. Niet voor niets is energie door het huidige kabinet aangewezen als topsector voor de Nederlandse economie. De noordelijke energiesector vervult in de energievoorziening een (inter)nationale sleutelrol.
De Energy Valley Topclub heeft de uitdaging vooral de jeugd meer te interesseren voor techniek en duurzaamheid, zodat de komende jaren aan de groeiende vraag naar goede vakmensen kan worden voldaan. Onderzoek en onderwijs is een belangrijke motor voor Noord-Nederland als energietransitieregio. Een passend arbeidspotentieel is daarbij cruciaal. De topsportclubs in Groningen kunnen bijdragen aan versterking van het energieprofiel van het noorden.
De samenwerking met de vier topclubs in Groningen gaat dan ook verder dan alleen een financiële bijdrage. De bedrijven en clubs zullen onder meer met de noordelijke kennisinstituten speciale bijeenkomsten organiseren om energie op een interessante en leuke manier onder de aandacht te brengen. Daarnaast zullen de partners groene projecten gaan ontwikkelen om ook in de praktijk studenten te betrekken en kennis over te brengen.
Onder meer via deze unieke samenwerking wil de Energy Valley Topclub het grote publiek meer informeren, betrekken en mobiliseren bij energie. De Energy Valley Topclub is van mening dat via Groningen Topsport de combinatie van energie en sport de betrokkenheid van de jeugd en het MKB vergroot. De topsportclubs ondersteunen dit door de handen ineen te slaan met dit in Nederland unieke concept.
De groenpartners zullen bij de invulling van de ambities nauw samenwerken met de groenleden van de topclub, de noordelijke kennisinstellingen, stichting Energy Valley, provincie, gemeente en de Natuur en Milieufederatie. De kracht zit namelijk juist in de gezamenlijkheid.
“Dat Energie in Noord-Nederland een belangrijke motor is voor de nationale economie blijkt wel uit de vele bedrijven en projecten in de regio”, aldus Max van den Berg, voorzitter van de Stichting Energy Valley en Commissaris van de Koningin in Groningen. “De laatste jaren is de positie als krachtige energieregio stevig uitgebouwd onder de vlag van Energy Valley. Daarbij wordt via succesvolle samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstituten en overheden concreet werk gemaakt van energie. Energy Valley wordt inmiddels dan ook beschouwd als cluster van nationaal belang, vergelijkbaar met de haven van Rotterdam, luchthaven Schiphol en het technologiecluster in Noord-Brabant.”
FC Groningen heeft op het gebied van groen en duurzaam beleid forse ambities, heeft hiervoor een strategische keuze gemaakt en kan vanwege haar speciale functie de katalysator zijn voor het bereiken van een breed publiek. Het ‘Barcelona-model’ geeft daarin nog een extra verdieping. Daarbij combineert FC Groningen duurzame maatregelen in eigen huis met het bieden van een uniek podium voor duurzaamheid aan een groot aantal marktpartijen, zoals deze onder meer zijn verenigd in de Energy Valley Topclub. De publicitaire waarde van voetbal en sport in het algemeen en FC Groningen in het bijzonder, geeft duurzaamheid zo een brede etalage.
“Zoals wellicht bekend werken wij bij FC Groningen, samen met onze groenpartners en groenleden – verenigd in de Energy Valley Topclub – aan een groen en duurzaam beleid”, zegt algemeen directeur Hans Nijland. “Wij willen onze doelen realiseren in samenwerking met onze groenpartners en -leden, die vertegenwoordigd zijn in onze energiesociëteit in Euroborg. Het enthousiasme en deze bijzondere overeenkomst – die goed is voor alle topsportclubs in de stad Groningen – geven ons een mooie motivatie om het ingeslagen traject vol ambitie met elkaar door te trekken.”
“Het is niet zo verwonderlijk dat wij voor het shirtsponsorschap zijn uitgekomen bij gerenommeerde partijen uit de energiesector”, licht Nijland verder toe. “Het thema groen en duurzaam is immers een strategische beleidskeuze geweest van FC Groningen. Het is hét thema van deze eeuw en wij hebben daarin onze verantwoordelijkheid genomen. Na hoofdsponsor Essent – de grootste producent van groene stroom van Nederland – presenteren wij dan ook met trots Energy Valley als rugsponsor. En dit in gezamenlijkheid met onze zusterverenigingen in de stad. Uniek in Nederland.”
De driejarige overeenkomst met de Energy Valley Topclub betreft de naamsuiting op de achterzijde van zowel het thuis- als uitshirt van FC Groningen. Hierdoor zal Bos Incasso, ondanks een nog twee jaar doorlopend contract, plaats maken op de achterzijde van het FC-shirt. Nijland hierover: “Wij hebben in een gesprek met directeur Henk Bos onze ambities uitgesproken en met hem het ‘Barcelona-model’ besproken. Bos Incasso staat al sinds het seizoen 2003/2004 met de naam op het shirt van FC Groningen. Omwille van de ontwikkeling van de club doet Henk Bos, ondanks de doorlopende overeenkomst met ons, afstand van zijn rechten. Wij zijn hem daar uitermate dankbaar en zeer erkentelijk voor. Uit het feit dat Bos Incasso een betrokken sponsor blijft bij FC Groningen blijkt wel hoe goed de wederzijdse verstandhouding is.”