Fan-onderzoek KNVB: Betrokkenheid supporters nog groter geworden.
FC Groningen heeft haar supporters ongelooflijk gemist het afgelopen seizoen. Alleen in de openingswedstrijd tegen PSV was een deel van de trouwe achterban welkom in het stadion. De rest van het seizoen konden er vanwege de coronarichtlijnen geen supporters aanwezig zijn bij thuiswedstrijden van FC Groningen. Hoewel het een ander seizoen is geweest dan gebruikelijk, heeft FC Groningen wederom het jaarlijkse fan-onderzoek van KNVB Expertise uitgevraagd onder haar supporters. Ruim 2.000 FC-supporters vulden het onderzoek in en hielpen de club daarmee tot nieuwe inzichten te komen.
Eén van de pijlers in het beleidsplan 2020-2025 Samen naar de Grote Markt is getiteld ‘Het mooiste evenement’. FC Groningen wil van iedere thuiswedstrijd en ieder ander evenement in het stadion een zinderende gebeurtenis maken. De input van supporters is van zeer groot belang om dit samen te bereiken. Hoewel er afgelopen seizoen nauwelijks supporters bij de wedstrijden aanwezig konden zijn, was zeker in dit aparte voetbaljaar hun mening zeer van belang. Met de waardevolle informatie kan de club nog beter inspelen op de wensen van haar supporters.
Klankbord
“Onze supporters zijn het belangrijkste klankbord voor de club en we hebben zeker ook in het afgelopen seizoen ervaren welke absolute meerwaarde in sfeer en beleving de supporters in het stadion hebben,” zegt database marketeer Kimberly van Rooijen van FC Groningen. “We zijn dan ook hartstikke blij met het grote aantal respondenten in het onderzoek. Een stuk meer reacties dan in de jaren hiervoor. Het tekent de betrokkenheid bij de club en het geeft ons zeer waardevolle informatie om nog dichter bij de supporters te staan.” Naast de fanonderzoeken is de club zeer frequent in overleg met de diverse supportersgeledingen.
In tegenstelling tot eerdere fan-onderzoeken was het onderwerp van deze editie niet de waardering van het stadionbezoek door de supporters. In plaats daarvan is er ingezoomd op de manier waarop de supporters betrokken zijn gebleven bij de club gedurende de coronacrisis, waarin stadionbezoek (vrijwel) niet mogelijk is geweest. Dus welke digitale kanalen van de clubs scoorden goed? Hoe hebben clubs de supporters betrokken op wedstrijddagen? Verwachten supporters volgend seizoen weer terug te keren als de stadions hopelijk weer opengaan en onder welke voorwaarden komen zij dan terug? Dit is slechts een kleine greep uit de vele vragen die zijn gesteld.
Benchmarken
Van Rooijen: “Doordat het onderzoek is uitgevoerd bij meerdere clubs, is het mogelijk om te benchmarken. Benchmarken is het zien van je score ten opzichte van andere deelnemende clubs. Zo kun je ontdekken waar FC Groningen goed scoort en waar verbeterpunten liggen en hoe de verhoudingen liggen ten opzichte van de andere clubs. Door verschillende persoonskenmerken te filteren, kunnen we de specifieke wensen en behoeften van verschillende doelgroepen inventariseren. Dit is relevant voor de doelgroepgerichte aanpak die we nastreven om iedereen een fantastische FC-ervaring te laten beleven. Door de resultaten uit het onderzoek kunnen we echt heel gericht inspelen op de wensen van iedere doelgroep.”
Een van de conclusies uit het onderzoek is dat de FC-supporter veel begrip heeft voor de tegemoetkomingregeling, die door de club is geboden vanwege de gemiste wedstrijden door de coronarichtlijnen (84% van de FC-supporters om 75% benchmarkgemiddelde). “Ook dit seizoen beloven we aan de voorkant dat het mogelijk is een tegemoetkoming te ontvangen als je door coronarichtlijnen een wedstrijd of wedstrijden niet kan bezoeken. Dat aanbod wordt hoog gewaardeerd. Verder zijn supporters tevreden over de openheid van de club door middel van transparante communicatie; bijvoorbeeld rondom het beleidsplan, de meerdere Q&A’s, interviews en persoonlijke nieuwsbrieven.”
Trots
FC Groningen heeft haar supporters het afgelopen seizoen ontzettend gemist in het stadion en heeft veel energie gestoken in het in contact blijven met de achterban. De club strijdt samen met de supporters voor het ultieme doel: ‘Samen naar de Grote Markt’ en hecht veel waarde aan de band met de trouwe achterban. Het fan-onderzoek laat zien dat deze inspanningen door de respondenten wordt gewaardeerd. De FC’er is echt trots op zijn of haar club, de interactie tussen club en supporter wordt veel hoger gewaardeerd dan in de benchmark en ook beleeft de FC-supporter de wedstrijden veel intenser dan supporters van andere clubs.
“Er hangt een groot gevoel van trots richting de club,” zegt Van Rooijen na het analyseren van de resultaten. “Afgelopen seizoen werd de spanning van de wedstrijd op een andere manier ervaren. De sfeer in het stadion, het samen zijn met andere supporters en de beleving richting een thuiswedstrijd is door velen gemist. Supporters verheugen zich echt weer op een avondje of middag uit bij FC Groningen. En wij kijken er enorm naar uit om dat het komende seizoen weer te kunnen bieden.”
Verbeterpunt
Hoewel supporters het bezoek aan het stadion meer dan een jaar hebben moeten missen, valt uit het onderzoek te concluderen dat ze zich meer betrokken bij de club voelen dan ooit. “Die toename is te verklaren doordat FC Groningen een belangrijker gespreksonderwerp is geworden. Over het sentiment of de club er alles aan doet om de supporters te behouden is 77% het eens. Hierbij werd ook aangegeven dat een kleine attentie of nog meer persoonlijke aandacht gewaardeerd zou worden. Het is uitstekend dat supporters zich hierover uitspreken, want daarmee kunnen we als club aan de slag om een volgende stap te maken.” Aan het einde van afgelopen seizoen gingen personeelsleden van de club On Tour met een klein presentje in de vorm van een ‘Samen naar de Grote Markt’-T-shirt. Naast het cadeau is de actie vooral bedoeld om persoonlijk in contact te komen met de seizoenkaarthouders.