FC vraagt achterban om mening over eventuele wijziging clublogo.
FC Groningen viert dit gehele jaar een bijzonder jubileum, namelijk het 50-jarig bestaan van de club. Speciaal voor het jubileum heeft de Trots van het Noorden een prachtig jubileumlogo laten ontwerpen. Het logo heeft tot vele enthousiaste reacties onder supporters geleid, mede vanwege het historisch besef. Vaak werd de vraag gesteld of het een optie is om na het jubileumjaar het oude logo uit 1971 weer te gebruiken. Een gewichtige wijziging waarbij FC Groningen de mening vraagt van haar achterban.
FC Groningen heeft vandaag – woensdag 20 oktober – haar huidige seizoenkaarthouders en sponsors per e-mail aangeschreven met de vraag een keuze te maken tussen het logo zoals we die de laatste jaren kennen, of het oude logo uit 1971. Dit is het huidige jubileumlogo, maar dan zonder lauwerkransen en zonder ’50 jaar’ uitgevoerd in groen-wit (in plaats van goudkleurig).
Een wijziging van het logo gaat niet zomaar. In 2015 heeft FC Groningen op initiatief van het toenmalig SupportersCollectief een ‘Gouden Aandeel’ afgegeven. Hier staan kernwaarden van de club – waaronder het logo – beschreven en kan worden gezien als een cultuurmanifest. Beloofd is nooit dusdanig ingrijpende maatregelen te doen zonder eerst overleg te voeren met de supportersgroeperingen. FC Groningen heeft het voorstel dan ook ingediend bij het Supportersoverleg, bestaande uit afvaardigingen van onder meer alle officiële supportersgroeperingen van de club; Supportersvereniging FC Groningen, Ultras Cruoninga, Rolly-Side en Z-Side.
Hoewel het Supportersoverleg niet onwelwillend tegenover de aanpassing van het logo staat, is besloten de keuze voor te leggen aan de achterban; zijnde seizoenkaarthouders en sponsorrelaties. Seizoenkaarthouders en sponsorrelaties kunnen hun stem uitbrengen via : https://www.fcgroningen.nl/logokeuze. Er zijn twee opties; A het huidige ronde logo behouden of B het traditionele logo uit 1971 terug brengen. FC Groningen benadrukt dat iedere keuze goed is en de club het gekozen logo met trots op het hart zal dragen.
Iedere seizoenkaarthouder en sponsor heeft recht op één stem per persoon. De wijziging van het bestaande logo zal alleen worden doorgevoerd wanneer;
Minimaal 50 % van de seizoenkaarthouders/sponsors heeft gestemd,
Minimaal 60 % van de uitgebrachte stemmen voor de wijziging heeft gestemd.
FC Groningen roept haar achterban op hun stem te laten horen, want realiseert zich dat het wijzigen van een logo een ingrijpende verandering is bij een voetbalclub.