Nijland en Istha zijn trots op samenwerking.
Vrijdagmiddag werd in Euroborg de nieuwe hoofdsponsor van FC Groningen gepresenteerd. Vanaf 2011/2012 zal de naam Essent drie jaar op het shirt van de club prijken. Directeur Hans Nijland van FC Groningen en directeur Corporate Affairs Dig Istha van Essent waren de sprekers op de persconferentie.
Nijland stond allereerst stil bij de huidige hoofdsponsor, die alweer voor het vierde seizoen op de voorkant van het shirt staat: “Noordlease is de afgelopen vier seizoenen een zeer betrokken hoofdsponsor geweest en met hen hebben wij gedurende die periode een uitstekende relatie gehad. En nog steeds. Noordlease levert als hoofdsponsor het stokje over aan Essent, maar zal als sponsorrelatie betrokken blijven bij FC Groningen. Dat zegt veel, zo niet alles, over onze samenwerking in de afgelopen jaren. Gezien het feit dat Noordlease bij FC Groningen betrokken blijft, zullen wij contact blijven houden met elkaar en zullen we ook zondag rondom de wedstrijd tegen PSV nog stilstaan bij hun hoofdsponsorschap. Wij willen Noordlease niettemin ook vanaf deze plaats alvast hartelijk danken voor de zeer prettige samenwerking in de afgelopen vier jaar.”
Grootste transfers
Vervolgens introduceerde hij de nieuwe hoofdsponsor: “Normaal zijn supporters, sponsorrelaties en de media heel nieuwsgierig naar nieuwe aankopen van FC Groningen. Een keeper, een verdediger, een middenvelder of een aanvaller. Maar vandaag hebben wij één van de grootste transfers in de geschiedenis van de club te melden. De komende drie seizoenen is Essent namelijk onze hoofdsponsor. Wij zijn een driejarig contract met elkaar overeengekomen. Wij zijn er enorm trots op een groot internationaal gerespecteerd concern als Essent aan ons te binden. Natuurlijk zal iedereen nieuwsgierig zijn naar het bedrag dat met deze overeenkomst is gemoeid, maar omdat het een totaalpakket betreft is het niet wenselijk een bedrag te noemen.”
“Ik kan u wel melden dat wij met Essent een hoofdsponsor hebben binnengehaald, die past bij onze status van subtopper in Nederland. Het bedrag dat hiermee gemoeid is, ligt absoluut in de lijn van de ontwikkeling van FC Groningen. En indien wij onze sportieve prestaties nog verder weten te verbeteren, zal dit financieel worden beloond. Er is dus sprake van een meegroei-model. Vaak moeten wij bij FC Groningen horen – en dan met name onze commerciële afdeling – dat het grotere bedrijfsleven, alsook de beslissers, niet in Noord-Nederland zijn gevestigd. Dit is onjuist en tevens niet correct. Hét voorbeeld hiervan is de energiebranche. Nergens in Nederland is de energiesector zo sterk vertegenwoordigd als in het noorden van Nederland. Kijk bijvoorbeeld maar eens in het Eemshavengebied, één van de grootste bouwlocaties van Nederland, of de diverse projecten, die gerealiseerd zijn door Energy Valley.”
“Noord-Nederland heeft de afgelopen jaren een stevige energiepositie opgebouwd. Om deze unieke energiepositie en de onderlinge interactie tussen de verschillende bedrijven te versterken, zijn wij vorig jaar gestart met de Energy Valley Top Club. Dit is een initiatief van BAM, Gasunie, GasTerra, Imtech, Energy Valley en FC Groningen. Essent was de eerste partner binnen de Energy Valley Top Club en vanaf het eerste begin is onze relatie uitstekend en hebben wij de banden geïntensiveerd. In de persoon van Dig Istha hebben wij een zeer professionele, maar ook plezierige gesprekspartner gevonden. Op persoonlijk vlak was er tussen beide partijen een goede klik.”
“We willen op deze plaats ook graag het gerenommeerde sportmarketingbureau Trefpunt noemen. Zij hebben namens Essent deze sponsordeal begeleid. En dan met name Arjen Rahusen. En het mooie hiervan is dat Arjen ook al betrokken was vanuit Trefpunt toen wij jaren geleden een overeenkomst sloten met ANOZ als shirtsponsor.
Het is niet zo verwonderlijk dat wij voor het hoofdsponsorschap zijn uitgekomen bij een gerenommeerde partij uit de energiesector. Immers het thema groen en duurzaam is een strategische beleidskeuze geweest van FC Groningen. Het is hét thema van deze eeuw en wij hebben daarin onze verantwoordelijkheid genomen.”
“Essent zal niet alleen met de naam op ons prachtige groen-witte shirt prijken, we gaan nog veel meer met elkaar doen. Zo zal Essent met al haar kennis en know-how ons de komende jaren helpen bij het verder verduurzamen van club en stadion. Met andere woorden: FC Groningen en Essent nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op het gebied van een groen en duurzaam beleid.”
Aanschurken tegen topclubs
“U hoort en merkt het. Essent is één van de grootste spelers op de energiemarkt en wij willen dat zijn in de Eredivisie. Wij zijn een club, die sterk verankerd is binnen ons verzorgingsgebied, we hebben een landelijke uitstraling en Europese ambities. Essent sluit daar uitstekend bij aan. Deze sponsorovereenkomst helpt ons in het realiseren van onze ambities om structureel te behoren tot de subtopclubs van de Eredivisie en aan te schurken tegen de topclubs van ons land.”
“Op een dag als vandaag zijn wij vanzelfsprekend dan ook enorm blij en trots dat we een energiereus als Essent hebben weten te interesseren voor FC Groningen. Ons eerste elftal heeft dit seizoen tot nu toe top gepresteerd en staat op dit moment op de vijfde plaats van de Eredivisie. Maar uiteraard twijfelt niemand eraan dat dit zondagmiddag rond de klok van 16.15 uur anders zal zijn: wij worden namelijk gewoon vierde!”
“Niet alleen selectie en staf hebben een topprestatie geleverd. Dat geldt evenzeer voor onze mensen op de kantoren. In het bijzonder wil ik daarvoor een groot compliment maken aan onze commerciële afdeling, onder de bezielende leiding van collega Robbert Klaver. Hij en zijn team zijn erin geslaagd om in een economische lastige tijd niet alleen de commerciële targets voor dit seizoen te realiseren, maar ook nog eens een groot concern als Essent aan onze club te binden, uiteindelijk resulterend in dit hoofdsponsorschap. Dat hebben onze commerciële mensen weten te bewerkstelligen door het vertellen van een goed verhaal. Een verhaal dat past bij FC Groningen. Open, transparant en reëel, vol enthousiasme en energie. Geen sprookjes. Wij zitten hier bij FC Groningen barstens vol met ambities, maar dat wist u al langer. Wij zijn klaar voor de volgende stap. En wij gaan die in gezamenlijkheid met Essent zetten!”
Voetbal en Essent voor iedereen
Directeur Corporate Affairs Dig Istha lichtte vervolgens de keus toe vanuit zijn bedrijf Essent: “Waarom voetbal en waarom FC Groningen? Er zijn eigenlijk maar een paar sporten waar iedereen enthousiast over is. Schaatsen en voetbal zijn in Nederland die sporten. Nu is Essent al jaren hoofdsponsor van het schaatsen. Vroeger heeft Essent ook voetbal gesponsord, Essent was van 2000 tot 2002 hoofdsponsor van FC Twente. En het moederbedrijf van Essent, het Duitse RWE, is ook voetbalsponsor geweest. Van Rot-Weiss Essen (2001-2004) en Bayer Leverkusen (2000-2007). Deze activiteiten liggen dus al weer geruime tijd achter ons. En dat Nederland nog steeds gek van voetbal is, blijkt wel nu, met de beslissende zondag vlak voor ons. Iedereen heeft het over de thriller-achtige ontknoping van de competitie. Voetbal is voor iedereen. Net zoals mijn bedrijf Essent er voor iedereen is. Iedereen heeft gas en elektriciteit nodig en Essent levert dat graag.”
“En waarom FC Groningen? FC Groningen is een prachtige club met rijke historie en een vaste waarde in de top van de Nederlandse competitie. FC Groningen is een club met ambitie, net als de regio Groningen en net als wij. Maar onze keuze voor FC Groningen om de komende jaren mee samen te werken is niet alleen gebaseerd op het feit dat ze zo’n goed elftal hebben dat mee wil strijden in de top van Nederland en misschien in de toekomst wel van Europa. FC Groningen heeft ook een groen hart. Dat groen komt niet alleen terug in de kleuren van de club of in de kleuren van de grasmat, maar ook in de verduurzamingplannen van FC Groningen en de samenwerking met Energy Valley. Essent, als grootste groene stroom producent van Nederland, ondersteunt FC Groningen graag in al haar groene ambities. Zo zal Essent groene stroom en groen gas leveren aan FC Groningen.”
Grootste bouwlocatie
“Essent, of ik kan ook zeggen RWE, we zijn tenslotte een bedrijf, is in de regio al heel actief op energiegebied. Windpark Westereems (gerealiseerd in 2008) is met 52 windturbines van meer dan honderd meter hoog het grootste van Nederland. Het park kan jaarlijks rond 470 miljoen kilowattuur leveren, genoeg om ruim de helft van alle huishoudens in de provincie Groningen van Groene Stroom te voorzien. RWE bouwt op dit moment in Eemshaven een grote kolen-/biomassacentrale, die naar verwachting in 2013 klaar zal zijn. Nu al werken er bijna 1.500 mensen op onze site en dit aantal zal alleen nog maar toenemen. Volgend jaar, als ook de buurman Nuon op volle sterkte is, zal dit de grootste bouwlocatie van Nederland en waarschijnlijk van Europa zijn.”
“Het zal duidelijk zijn dat wij als bedrijf een grote impact hebben op onze omgeving. We zijn ons bewust van de rol die we spelen en kunnen spelen. En dat blijft ook in de toekomst zo. En daarom is het voor ons zo belangrijk om ook verankerd te zijn in de omgeving. En daar hebben we vanaf het begin hard aan gewerkt. Zo hebben we een samenwerkingsverband met de Universiteit van Groningen. We zijn samenwerkingen aangegaan met de belangrijkste natuur- en milieuorganisaties uit de regio om economische ontwikkeling hand in hand te laten gaan met natuur.”
“We hebben via het RWE Cultuurfonds organisatorische en financiële steun gegeven en blijven dat doen aan een groot aantal culturele, maatschappelijke en sportorganisaties. Een van die projecten was de steun aan een zestal amateur voetbalclubs uit de omgeving van Eemshaven. Een project waar de burgemeester van Eemsmond zich sterk voor heeft gemaakt. De uitvoering van die samenwerking hebben we niet zelf gedaan, maar die hebben we overgelaten aan de experts, aan FC Groningen. Dat is een groot succes geworden. Een van de onderdelen hiervan was een jaarlijkse wedstrijd van een selectie van die clubs tegen het eerste van FC Groningen. Ook deze samenwerking is en blijft een onderdeel van het vandaag aangekondigde partnerschap.”
Veel sportieve successen
“Hoe dan ook, we werken dus al een paar seizoenen samen met FC Groningen. En die samenwerking is heel goed bevallen en ja, van het een kwam het ander. En dat andere is het hoofdsponsorschap van FC Groningen. De samenwerking gaat veel verder dan onze naam op het shirt. Prachtig shirt, mooi bedrijf, maar er moet meer zijn. En dat meer is onze gedeelde ambitie om de club te verduurzamen en de groenste club van Nederland te maken. En wij kunnen, als grootste groene stroomproducent van Nederland , de club daarmee helpen en we zijn er trots op dat we die mogelijkheid krijgen. Essent is trots om zich voor 3 jaar te mogen verbinden aan FC Groningen als hoofdsponsor. We wensen de club, de spelers en de grote schare fans vele sportieve successen toe.”