string(103) "Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)"

Tiziano Maurelli: FC-ambassadeur in Italië.

Woensdag 26 juli 2017 om 11:27

Zijn foto in het FC Groningen-shirt werd door ruim 241.000 Coldplay fans geliket op Instagram en kwam onder de ogen van de 21 miljoen fans van de Britse rockband op Twitter. De Italiaan Tiziano Maurelli is een ware ambassadeur van de Trots van het Noorden in Italië. We vertaalden zijn bijzondere band met de club.

“Mijn liefde voor FC Groningen begon in 2007. We gingen in die jaren altijd op schoolreis vanuit Italië naar een Europese stad en dat jaar streken we neer in het Portugese Lissabon. Tijdens de trips namen we standaard een PlayStation mee en de Pro Evolution Soccer-toernooien die we dan speelden waren verreweg het belangrijkste van de reis. Het was een ware strijd waarbij we met ruim 20 man in een hotelkamer wedstrijden speelden op de spelcomputer.
 
De teams werden random gekozen, via het vierkantje op de controller en toen ik aan de beurt was, kwam het logo van FC Groningen tevoorschijn. Ik kende de club niet en iedereen moest lachen. Waar andere jongens grote clubs toegewezen kregen, moest het tijdens het toernooi doen met FC Groningen. Ik was bang om in de eerste ronde te worden uitgeschakeld.
 
Dat gebeurde echter niet, ik bleef maar winnen met dat voor mij onbekende team en begon het spel van FC Groningen te waarderen. Ik versloeg grote clubs als Bayern München. Tot mijn verbazing kwam ik in de finale en was iedereen in de kamer ineens fan geworden van FC Groningen. Iedereen hield van Groningen en juichte voor Glen Salmon en Erik Nevland de spitsen waarmee ik aan de lopende band scoorde. Ik verloor de finale, maar in mijn hart had ik gewonnen. Ik was verliefd geworden op een prachtige club. Vanaf dat moment kies ik tijdens voetbalspelletjes op de PlayStation altijd voor FC Groningen.
 
Ik besloot FC Groningen fanatiek te gaan volgen en keek naar wedstrijden als ze werden uitgezonden op de Italiaanse televisie. Gibril Sankoh, een geweldige verdediger. Bas Roorda in het doel, het was echt een mooi team. Ik kan me een prachtige vrije trap van Sepp De Roover herinneren, a la Ronaldinho onder de muur door tegen Feyenoord. En de Maradona-solo van Andreas Granqvist of Marcus Berg met zijn vele goals.
 
Uit het team van 2007 waarmee ik Pro Evolution Soccer speelde was Glen Salmon mijn favoriet. Ik ben later nog met hem in contact gekomen via Facebook. Erik Nevland vond ik in het echt een geweldige spits. Ik ben zelf spits op een heel bescheiden niveau en heb een beetje dezelfde stijl. Ik probeerde hem altijd na te doen en juich bij goals nog altijd op de Nevland-manier; armen gespreid met twee vingers van beide handen in de lucht. Erik Nevland is echt mijn voorbeeld!
 
Op een dag besloot ik via E-Bay het Groningenshirt te kopen. Al mijn vrienden wisten van mijn liefde voor FC Groningen en iedereen is de club gaan volgen. Op een voetbaltraining kwam ik ineens met het shirt aan het veld op. Ik had niemand verteld dat ik het shirt had gekocht dus het was een mooie verrassing waar hard om is gelachen. Sindsdien ben ik een FC-ambassadeur in Italië.
 
Ik ben ook een echte Coldplay-fan –beheerder van de populaire Facebookpagina Coldplay Nation- en in 2011 deed ik mijn groen-witte shirt aan naar een concert. Het was prachtig, zo`n goed concert en sindsdien is het shirt magisch voor me. Ik ga standaard in mijn FC Groningen-shirt naar muziekconcerten en ben naast Coldplay –die ik al zeker acht keer live heb gezien – naar optredens geweest van Muse, Queens of the Stone Age en nog veel meer. Ik maak vaak foto’s tijdens de concerten en was ook aanwezig tijdens een concert van Coldplay in Milaan begin juli 2017. Op het grote scherm zag ik mezelf in FC Groningenshirt terug. Iedereen in San Siro heeft het shirt kunnen zien.
 
Daar werd ook een foto genomen die ik het eerst terugzag op de officiële instagrampagina van Coldplay. ‘Italy Loves Coldplay’ geschreven op een vlag die ik vast had in mijn FC-shirt. Ik was door het dolle heen dat mijn favoriete band een foto van mij in mijn shirt had geplaatst op hun eigen account. Een dag later werd ik getagd door een Nederlandse vriend op Facebook – FC Groningen fan Rob Groen- en dacht: ‘Die foto heb ik al gezien’, maar toen ik goed keek zag ik dat FC Groningen de foto had geplaatst. Ik was opgevallen bij mijn favoriete club, heb het uitgeschreeuwd van vreugde en deed mijn Nevland juichmoment. Mijn shirt had me beroemd gemaakt, ik heb echt een feestje gevierd! FC Groningen en Coldplay zijn voor mij het perfecte koppel.      
 
Hoewel ik tegenwoordig de wedstrijden minder goed kan volgen via de televisie, blijft mijn liefde voor de FC overeind. Ik draag het shirt met heel veel trots. Allemaal begonnen vanwege een computerspelletje. Ik voel mezelf ambassadeur van FC Groningen in Italië en blijf de club vanuit Rome en door het hele land promoten! FORZA GRONINGEN!”  

screenshot facebook

Gerelateerd nieuws.

12 uur geleden

Dit zijn ‘De meiden van FCG’

2 weken geleden

Sportieve resultaten, supporters en sponsors beperken financiële schade na degradatie

2 maanden geleden

Clubhuis Kids United officieel geopend