Tussenstand stemming logowijziging.
FC Groningen vroeg de achterban onlangs haar mening te geven over een eventuele wijziging van het clublogo. Tot op heden hebben bijna 2.000 seizoenkaarthouders en sponsors hun keuze ingevuld via het benodigde formulier op deze website. Van de respondenten stemden 53,3% op het wijzigen naar het historische logo, 46,7% koos voor behoud van het huidige ronde logo.
FC Groningen viert dit gehele jaar een bijzonder jubileum, namelijk het 50-jarig bestaan van de club. Speciaal voor het jubileum heeft de Trots van het Noorden een prachtig jubileumlogo laten ontwerpen. Geregeld werd de vraag gesteld of het een optie is om na het jubileumjaar het oude logo uit 1971 weer te gebruiken.
FC Groningen schreef haar huidige seizoenkaarthouders en sponsors per e-mail met de vraag een keuze te maken tussen het logo zoals we die de laatste jaren kennen, of het oude logo uit 1971. Dit is het huidige jubileumlogo, maar dan zonder lauwerkransen en zonder ’50 jaar’ uitgevoerd in groen-wit (in plaats van goudkleurig).
‘Gouden Aandeel’
Een wijziging van het logo gaat niet zomaar. In 2015 heeft FC Groningen op initiatief van het toenmalig SupportersCollectief een ‘Gouden Aandeel’ afgegeven. Hier staan kernwaarden van de club – waaronder het logo – beschreven en kan worden gezien als een cultuurmanifest. Daarbij is de belofte gedaan nooit dusdanig ingrijpende maatregelen te doen zonder eerst overleg te voeren met supportersgroeperingen.
FC Groningen heeft het voorstel dan ook ingediend bij het Supportersoverleg, bestaande uit afvaardigingen van onder meer alle officiële supportersgroeperingen van de club; Supportersvereniging FC Groningen, Ultras Cruoninga, Rolly-Side en Z-Side. Besloten is de keuze voor te leggen aan de achterban; zijnde seizoenkaarthouders en sponsorrelaties. Zij kunnen hun stem uitbrengen via: https://www.fcgroningen.nl/logokeuze.
Twee opties
Er zijn twee opties; A het huidige ronde logo behouden of B het traditionele logo uit 1971 terug brengen. FC Groningen benadrukt dat iedere keuze goed is en de club het gekozen logo met trots op het hart zal dragen.
Iedere seizoenkaarthouder en sponsor heeft recht op één stem per persoon. De wijziging van het bestaande logo zal alleen worden doorgevoerd wanneer:
Minimaal 50 % van de seizoenkaarthouders/sponsors heeft gestemd;
Minimaal 60 % van de uitgebrachte stemmen vóór de wijziging heeft gestemd.
Stem!
FC Groningen roept haar achterban op hun stem te laten horen, want de Trots van het Noorden realiseert zich dat het wijzigen van een logo een ingrijpende verandering is bij een voetbalclub.
Klik hier om te stemmen