Unieke krachtenbundeling om duurzame energie te promoten.
Bedrijfsleven, kennisinstellingen, overheden, belangenorganisaties en sportclubs hebben vandaag in Groningen een unieke samenwerkingsovereenkomst getekend. Onder de noemer ‘Samen duurzaam aan de top!’ bundelen de partijen komende jaren hun krachten om groene energie te promoten bij het brede publiek en de jeugd te enthousiasmeren voor duurzaamheid en techniek. Dit is hard nodig gezien de snelstijgende vraag naar kennis, vakmensen en energiespecialisten in Noord-Nederland.
De deelnemende organisaties onderschrijven het belang van een brede maatschappelijke betrokkenheid bij duurzame energie en zien de samenwerking in Energy Valley Topclub-verband als een uitgelezen kans om vooral de jeugd hier nauwer bij te betrekken. Het onderwijs en de sport kunnen worden benut om de energieboodschap breeduit over te dragen en daarbij een miljoenenpubliek te bereiken. Zo kan een grote doelgroep vroegtijdig in aanraking komen met de nieuwste ontwikkelingen om meer interesse te wekken voor energie, techniek en duurzaamheid.
Het initiatief is ontstaan vanuit de Energy Valley Topclub. Een bedrijfscollectief waarbij BAM, Essent, Gasunie, GasTerra, Groningen Seaports en Imtech zich als groenpartner al inzetten om energie onder de aandacht te brengen van de samenleving. In dit verband zijn de bedrijven onlangs een overeenkomst aangegaan met de sportclubs FC Groningen, GasTerra Flames (basketbal), Abiant/Lycurgus (volleybal) en Nic./Alfa College (korfbal).
Het Noorden van Nederland heeft alles in zich om van dit initiatief een succes te maken: zowel de kennisinstellingen als de energie-industrie zijn er stevig verankerd en geconcentreerd en bovendien heeft Noord-Nederland zich met Energy Valley bewezen als creatieve en innovatieve energieregio. De samenwerking ondersteunt de ambities van Noord-Nederland om uit te groeien tot toonaangevende energieregio in Europa.
De energiebedrijven en de Groninger topsportverenigingen geven inhoud aan de samenwerking met vele maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en overheden: Alfa College, Noorderpoort, Rijksuniversiteit en Hanzehogeschool Groningen, de gemeente en provincie Groningen, VNO-NCW en MKB Noord, stichting Energy Valley en de Natuur- en Milieufederatie Groningen.
Gezamenlijk brengen de partijen kennis, kunde en mankracht in om duurzame energie- en kennisprojecten te realiseren. Zo heeft Essent als nieuwe hoofdsponsor van FC Groningen al aangegeven haar kennis en know-how in te zetten om de club en de Euroborg verder te verduurzamen. Dit sluit mooi aan bij de het energiebesparingprogramma en de overstap naar rijden op groen gas die FC Groningen al sinds vorige seizoen met de bedrijven uit de Energy Valley Topclub in gang heeft gezet.
In het kader van de samenwerking zullen ook diverse kennissessies worden georganiseerd over actuele energiethema’s en zal een competitie worden opgezet om jongeren uit te dagen verstandiger met energie om te gaan. Studenten worden nauw betrokken bij lopende en nieuwe energieprojecten en er zal een speciaal programma worden ontwikkeld om energie meer in het onderwijs aan bod te laten komen. Zo hebben BAM, Imtech en GasTerra met de Hanzehogeschool en iNRG recent een proefopstelling ontwikkeld voor het onderzoeksproject Flexi-Net waarbij studenten de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van decentrale energie in woningen kunnen testen.