string(17) "WP Rocket/Preload"

Elftal vragen aan… Fred Diepeveen (ForestWave).

Woensdag 12 juni 2024 om 11:00

Fred Diepeveen is managing director van ForestWave; een full-service rederij in 2003 opgericht door zijn vader. Vanaf 2010 blaast Fred als mede-eigenaar en voormalig commercial director flink wat commerciële wind in de zeilen. Anno 2024 heeft ForestWave vestigingen in Groningen, Breda, het Engelse Newcastle en het Spaanse Vigo en 35 schepen, bemand én gemanaged door zo’n 500 medewerkers. We spraken met deze oud Eemsboys-voetballer, golfer, Feyenoord-fan en gedreven, maar aandachtschuwe ondernemer. Voor de FC Groningen Business Club en de rubriek ‘elftal vragen aan…’ maakt hij een uitzondering en zet hij zijn bedrijf en team in de spotlight.

1. Wat kun je over jezelf vertellen Fred?
“Ik ben geboren in Delfzijl en woonachtig in Haren. Ik kom uit een ondernemersgezin, mijn vader was kaptein-eigenaar. Ik ben in Rotterdam geschoold in de maritieme bedrijfsvoering, later in London middels een Shipping Trade & Finance Master. Ik heb altijd in de scheepvaart gewerkt en sinds 2010 ben ik mede-eigenaar van ForestWave, inmiddels ben ik hier tevens algemeen directeur.”

2. Wat is er zo mooi aan jouw vakgebied?
“De scheepvaart is heel divers en heeft veel internationale raakvlakken. En schepen an sich spreken enorm tot de verbeelding, het is een fascinerende wereld. Ik wilde van jongs af aan al varen en het liefst zelf de zee op, maar ik bleek kleurenblind en dat gooide roet in het eten. Ik koos alsnog voor een toekomst in de maritieme sector, maar wel vanaf de wal.”

3. ForestWave is een full-service rederij, waaruit blijkt dat?
“Wij bieden alles in-house; technisch- en bemanningsmanagement, administratie, inkoop, maar ook commercieel management. De combinatie van het commerciële en technische, onze moderne vloot en transparante businessapproach is onze kracht.”

“Onderscheid maken we door onze betrouwbare werkwijze; met vakmanschap en precisie vervoeren wij de lading van klanten veilig en op tijd over de hele wereld. Dag en nacht bewijzen we het vertrouwen van de klant. Dat doen we met een sterk, gepassioneerd operationeel team. Medewerkers jong en oud, gedreven en ervaren. Op kantoor en aan boord van onze schepen.”

4. Waar ligt jullie focus?
“We focussen ons op het bieden van vlekkeloze service aan onze klanten en het efficiënt exploiteren en bemannen van onze schepen. Daarbij richten we ons op schepen van 5.000 tot 12.000 ton laadvermogen. We hebben schepen voor droge lading, schepen met ijsklasse, tussendek en kranen, veelal onder Nederlandse vlag. Dat heeft diverse voordelen binnen Europa, zo kunnen we bijvoorbeeld onder cabotage varen.”

5. Waar liggen er nog groeikansen voor ForestWave?
“We willen groeien door tweedehands of nieuwbouwtonnage te verwerven, direct of via joint ventures. Zo hebben wij vorig jaar een rederij met 8 schepen overgenomen. Voor ons is het belangrijk om scheepseigenaar te zijn, daarmee houden we controle over onze commerciële vloot. We opereren met 35 schepen, waarvan we er 22 in volledig eigendom hebben en er ook nog 2 in aanbouw zijn. We hebben een moderne vloot die binnen ons vakgebied echt tot de verbeelding spreekt. Daar hebben we voordeel van.”

6. Wat vervoeren jullie zoal?
“We zijn met name sterk in droge- en projectlading. Zo vervoeren we bosbouwproducten uit Scandinavië, halffabricaten van papier, pulp e.a., maar ook grondstoffen zoals ijzererts. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in de offshore. Project- en offshore-uitdagingen zijn vaak complexer en nog meer tijdgebonden. Dat vraagt vertrouwen in elkaar. Wij managen die uitdagingen met passie en precisie voor offshore relaties.”

7. Je stuurt een grote, internationale organisatie aan. Wat is daarbij jouw stijl als managing director?
“Klopt, we werken met zo’n 550 medewerkers, waarvan 50 op kantoor en zo’n 500 op schepen over de hele wereld. Ik ben niet directief, heb een open stijl van leidinggeven. Ik leg de verantwoordelijkheid bij medewerkers en teams en geef daarin veel ruimte. Daardoor krijg je gemotiveerd personeel en ontstaan er goede ideeën en initiatieven.”

8. Wat is je persoonlijke doel?
“Ik wil ForestWave naar een nóg hoger level brengen en stabieler maken voor de toekomst. Dat kan, we hebben gekwalificeerde, gedreven en betrokken medewerkers en een sterke aandeelhoudersgroep in huis. Net als andere rederijen staan we voor grote uitdagingen, met name op duurzaamheidsvlak. Die gaan we vol vertrouwen aan. Zo hebben we een jonge vloot, dat is al duurzamer, maar blijven constant vooruitkijken en nadenken over nieuwe strategieën.”

9. Wat doe je graag in je vrije tijd?
“Omdat werk ook mijn hobby is, heb ik niet zo veel vrije tijd. ‘s Weekends schakel ik wel af hoor, dan ga ik regelmatig hardlopen of golfen in Glimmen. Tijdens het golfen kun je simpelweg nergens anders aan denken. Op de golfclub kom ik veel verschillende mensen tegen, niet alleen ondernemers. Dat vind ik belangrijk.”

10. Wat zijn jouw eerste herinneringen aan de FC?
“Ik ging op jonge leeftijd met de bus van Delfzijl naar het Oosterparkstadion. Ik herinner me de Europese wedstrijden en de rol van FC Groningen in de subtop van de Eredivisie. Het voetbal sprak tot de verbeelding destijds. Vanwege mijn studie verhuisde ik naar Rotterdam en om eerlijk te zijn ben ik daar verknocht geraakt aan Feyenoord. Tegen die club zag ik trouwens ooit Arjen Robben debuteren in het Oosterpark.”

11. Waarom zijn jullie lid van de FC Groningen Businessclub?
“Voor de binding met relaties, maar vooral voor ons personeel. Zelf ga ik een paar keer per jaar, maar de meeste wedstrijden worden verdeeld onder ons team en klanten uit de regio Delfzijl, Amsterdam, Rotterdam, Noord-Duitsland. Nieuwe klanten en relaties halen we niet uit de businessclub, die treffen we op internationale maritieme beurzen en netwerken.”

Gerelateerd nieuws.

1 week geleden

Elftal vragen aan… Tjarda Polderman (Founded)

3 weken geleden

Elftal vragen aan… Ronald Klasens (HOEMAT)

1 maand geleden

FC Groningen geeft startups een boost met StartupGRO-programma