Elftal vragen aan… Gert Veenstra (Office Noord).
Gert Veenstra stopte vorig jaar als directeur bij MHC Mobility. Tegenwoordig is Gert adviseur, bestuurder, aandeelhouder en… nog altijd ondernemer! Donderdag 16 mei lanceert hij met medeaandeelhouders Jorrit en Dennis Office Noord, een heus kantoorartikelenwalhalla. Naast zijn enorme drive, bewijs- en ontwikkeldrang, wil Gert vooral dichtbij zichzelf blijven. En oog en aandacht houden voor zijn team en gezin. Een vraag en antwoordgesprek met deze competitieve, Drentse FC-supporter en Japan-kenner… ‘Gert San’. Een bijzondere elftal vragen aan…want deze bevat voor één keer liefst dertien prangende vragen.
1. Wie ben je, waar kom je ‘weg’ en wat heb je zoal gedaan Gert?
“Ik ben 56 jaar, geboren en bijna mijn hele leven woonachtig in Klazienaveen. Zeven jaar heb ik op steenworp afstand van het Oosterparkstadion in Groningen gewoond. Ik begon te werken bij een accountantskantoor en in 1992 startte ik bij Noordlease, het bedrijf dat ik in 2011 met Robert Nienhuis heb gekocht. In 2017 verkochten we Noordlease aan Hitachi, waarna ik zes jaar ben gebleven als CEO. Onlangs heb ik het leaseavontuur na 32 jaar definitief afgesloten.”
2. Veel mensen zijn benieuwd wat je nu zoal doet. Vertel!
“Ik geniet veel en doe van alles! Zo heb ik een management-consultancy bedrijf en met een compagnon nog een automatiseringsbedrijf. We hebben een tool ontwikkeld waarmee je het gedrag van voertuigberijders kunt beïnvloeden. Tevens heb ik een ‘Old School’ boekhandel in Nunspeet en ben eigenaar van Office Noord. Dat bedrijf run ik met medeaandeelhouders Jorrit Tolman en Dennis Oosterveld. Office Noord is al open, maar 16 mei lanceren we het bedrijf officieel. Daar steek ik op dit moment veel tijd in.”
3. Je stapt met Office Noord kantoorartikelenland in, wat maakt jullie uniek?
“Vanuit een gebruiksvriendelijke webshop én onze belevingsshowroom in Groningen, leveren wij letterlijk alles voor kantoor. Niet alleen allerhande kantoorartikelen zoals papier, pennen en printers, maar ook drukwerk, koffie, schoonmaakmiddelen, toiletpapier, tapijt, wandbekleding, planten en veel meer. We zijn totaalleveranciers voor kantoor, staan voor iedereen – groot en klein – klaar en zijn landelijk dekkend.”
4. Waar kan een Office Noord-klant op bouwen?
“We bieden persoonlijke, daadkrachtige dienstverlening en gemak. No-nonsens service en bereikbaarheid. Vandaag een vraag, is vandaag een antwoord. ‘Lekker makkelijk,’ is onze pay-off en merkbelofte. Als totaalleverancier willen wij de kantoorregisseur zijn voor alles wat bedrijven en organisaties voor hun bedrijfsvoering nodig hebben.”
5. Welke kwaliteiten breng jij als ondernemer naar Office Noord?
“Eenvoud en duidelijkheid in processen en werkwijzen. Als je zelf dingen al niet goed kunt uitleggen of te ingewikkeld maakt, hoe moet een ander je dienstverlening dan snappen? Verder sta ik voor nuchterheid en normen en waarden.”
6. Van wie heb jij veel geleerd Gert?
“Van heel veel mensen en ik leer nog dagelijks veel. Van ervaren ondernemers en ook van jonge medewerkers. Oké, soms kijk ook ik best kritisch naar de nieuwe generatie, ze kunnen nog veel leren, maar deze jeugd is in staat nieuwe materie snel op te pakken en is breed geschoold. Vroeger was niet alles beter, we leven simpelweg in een snel veranderde wereld. Daarbinnen blijf ik met mijn ervaring en visie echter opkomen voor de normen en waarden waarvoor ik sta.”
“Verder leerde mijn eerste werkgever me altijd dichtbij mezelf te blijven. Het viel hem eens op dat ik mijn Drentse dialect wat ging aanpassen aan mensen om mij heen. Hij zei toen; “Gert, je ontwikkelt je echt top, maar mensen mogen horen dat je uit Drenthe komt. Verloochen je afkomst niet en blijf altijd authentiek.”
7. Wat zijn jouw eerste herinneringen aan onze FC?
“Een achterneef, Sip Bloemberg, voetbalde bij de FC. Hem volgde ik, maar thuis werden we opgevoed met Feyenoord. FC Groningen kwam in mijn leven toen ik aan de Diephuisstraat in Groningen woonde in 1988. Als Ajax kwam spelen, werden de bruggen in de straat opgeheven om de spelers- en supportersbussen veilig te laten passeren. Ik kocht mijn kaartjes bij Homan. Later, toen ik bij Noordlease werkte, ging ik met een collega naar de ORG. Noordlease heeft vanaf haar oprichting in 1982 seats bij FC Groningen. Jarenlang zaten we achter Adam Tebbens Torringa en Allert Feringa. Het waren prachtige tijden.”
8. Je bent in vele vormen als sponsor en businesspartner bij FC Groningen actief geweest. Wat maakt de FC een waardevolle club om je als bedrijf aan te committeren?
“FC Groningen is een mooie volksclub met een goede stemming en imago. De club heeft een lokale en ook landelijke gunfactor. Als je als bedrijf het budget én een landelijke exposurebehoefte hebt, vind ik het raar als je niet naar shirtsponsoring kijkt. Het levert snel versterking van je naamsbekendheid in heel Nederland. Bij Noordlease wilden wij ons landelijk profileren en we zochten goede mogelijkheden voor relatiemarketing. We hebben toen heel bewust al onze marketingfiches op groen-wit gezet en dat heeft voor Noordlease geweldig uitgepakt. Voor verschillende doelen kun je je via FC Groningen uitstekend profileren.”
9. Als je jouw werkende leven opnieuw zou kunnen doen, zou je het dan anders aanpakken?
“Veel zou ik hetzelfde aanvliegen, maar ik heb bijvoorbeeld ooit een bedrijf gekocht waar ik te snel, te veel aan heb willen veranderen. Dat werd een ‘compromisbedrijf’. En teveel compromissen zijn niet goed voor de koers. En, als ik zeven jaar terug in de tijd iets kon veranderen, dan had ik Noordlease toen niet verkocht. Persoonlijk vond en vind ik dat nog altijd te vroeg. Ik was niet klaar met groeien, met ontwikkelen. Kijk, ik ben ook geen klassieke ‘financiële man’, veel meer een ondernemer en wil altijd voor kansen gaan. En kansen lagen er toen nog genoeg!”
10. Wat doe je graag in je vrije tijd?
“Ik reis graag. Streken en landen ontdekken, weekendjes weg. Even helemaal niks moeten. En ik kijk heel graag sportwedstrijden van mijn kinderen. Eentje volleybalt, de ander hockeyt en twee spelen voetbal. Ik vind het prachtig om dat te volgen.”
11. Wat staat er bovenaan jouw bucketlist?
“Ik wil nog met mijn kinderen en vrouw naar Japan. Daar ben ik zelf vaak geweest. Ik ben al in veel landen geweest, maar het Oostelijke deel van Azië en vooral Japan, is nog echt authentiek. Alles is er anders; de cultuur, de mensen. Grappig genoeg zie je in Japan wel veel Nederlandse dingen, dat komt door onze 400 jaar oude handelsband.”
12. Gert, we hebben aan elf vragen niet genoeg merk ik. Met jouw goedvinden gaan we nog even verder. Je hebt veel met Japanners gewerkt. Wat heb je van hen geleerd?
“Ik vind het hartstikke leuk, dus vraag maar raak. Wat ik van Japanners heb geleerd? Dat een belofte een belofte is. Je moet op elkaar kunnen rekenen. Samen vertrouwen kweken en met je team, met je collega’s en leveranciers ergens voor gaan. Japanners zijn trotse mensen. Toen we in de coronaperiode belandden, weigerde de Hitachi-directie Nederlandse coronasteun; “Die is voor bedrijven die dat nodig hebben,” zo kreeg ik te horen.” En Japanners begroten realistisch, ze gaan niet altijd voor winstmaximalisatie, maar streven ernaar om via loyaliteit doelen te overtreffen.”
13. Laatste vraag, wat drijft jou om nog een paar jaar te knallen?
“Dat is als een klokje dat tikt. Ik heb een enorme drive om dingen te blijven doen en ideeën te blijven ontwikkelen. Ik ben erg competitief, het voelt soms alsof ik een soort wedstrijd wil blijven spelen tegen mezelf. Het is als een innerlijke bewijsdrang, een soort adrenaline kick die je blijft zoeken. Dingen altijd beter blijven doen. Zoals nu weer bij Office Noord met Jorrit en Dennis.”