Elftal vragen aan… Harry Ploeg (Scholma Print & Media).
Harry Ploeg zit al ruim veertig jaar in het grafische vak. Begonnen als leerlingdrukker bij Lijnco en tegenwoordig algemeen directeur bij businessclublid Scholma Print & Media. Onlangs verhuisde Scholma van Bedum naar de Peizerweg in Groningen, waar ze onder een dak met Royal Hoitsema Labels met een nieuwe achtkleurenpers en een eigen logistiek- en inspiratiecentrum klaar zijn voor de toekomst. Deze verhuizing én de lancering van het door Scholma gedrukte ‘Word Groter-magazine’ deze week, zijn mooie redenen voor elf vragen aan deze ondernemende Stadjer.
1. Wat kun je over jezelf vertellen Harry?
“Ik ben geboren in Groningen, gehuwd met Henny, vader van een dochter en opa van een kleinzoon en kleindochter. Ik ben groot geworden met papierstof in mijn neus, mijn vader werkte bij Wolters Noordhof en ik heb de grafische opleiding gevolgd. Ik begon als leerlingdrukker bij Lijnco. Tijdens mijn carrière heb ik HBO-opleidingen gevolgd en mezelf commercieel ontwikkeld. Via Roto in Purmerend ben ik 12 jaar geleden door Martin Scholma naar Scholma Print & Media gehaald.”
2. Wat doe je om naast je werk je rust te pakken?
“Ik kom tot rust tijdens het golfen, dat is voor mij een belangrijke uitlaatklep. Als je golf serieus wilt spelen, moet je focus hebben. Ik ben competitief aangelegd en focus heb ik. Heerlijk buiten in de natuur, ’s avonds na het werk of aan het einde van de week. Maar ik kijk ook graag live-wedstrijden van Donar en FC Groningen.”
3. Waar ben jij goed en wat zou je graag willen leren?
“Ik ben een commercieel dier, commercieel denken en doen is mijn grootste kwaliteit. Daarbij ben ik volstrekt mezelf en probeer normaal te doen. Wel zou ik wat meer beschouwend willen zijn. Soms ben ik impulsief, dat heeft met mijn drive en daadkracht te maken. Daarom blijf ik me middels trainingen wel bewust ontwikkelen. Dat is voor mezelf, voor mijn omgeving en voor Scholma Print & Media waardevol.”
4. Wat is Scholma Print & Media voor bedrijf?
“Wij adviseren over én maken informatiedragers zoals boeken, magazines, flyers, brochures, huisstijlen, gepersonaliseerde mailingen en doen dat geheel in de verbeelding van de klant. We denken graag en vergaand met opdrachtgevers mee en zijn sterk in custom made, unieke paper-products.”
5. Wat is er mooi aan jouw vakgebied, de offline en printwereld?
“Ik vind de producten die we maken heerlijk tastbaar, creatief en oprecht mooi. En de differentiatie boeit me. Een boek of magazine kun je door de vele papiersoorten en afwerkvormen op duizend manieren maken. Tegenwoordig kennen we de doelgroepen ook veel beter en zijn daardoor veel gerichter met boodschappen. Informatiedragers worden gesegmenteerd verstuurd, wat dat betreft speelt data in ons vak een mooie rol.”
6. Jullie zijn vanuit Bedum verhuisd naar de Peizerweg in Groningen, waarom?
“Om te beginnen is de ontsluiting voor klanten en toeleveranciers in Groningen ideaal, maar ook de beschikbare ruimte en de logistieke voordelen van dit pand zijn enorm. En we hebben hier nu meer en hoogwaardigere mogelijkheden door onze nieuwe Heidelberg achtkleurenpers.”
7. Wat zijn jouw eerste herinneringen aan onze FC?
“De wandelingen over de Zaagmuldersweg naar dat prachtige Oosterpark. Die oude tribunes, de parkzijde en ja, Milko Djurovski. Wat een mooie voetballer was dat. Na onenigheid met de FC midden jaren negentig, trainde hij plots mee met ‘de Vogels’ waar ik speelde. Zo maakte ik Milko van dichtbij mee. Wat een cultheld, wat een periode. Fotograven van VI en de Telegraaf lagen bij ons in de Boswal langs het veld.”
8. Waarom is Scholma Print & Media aangesloten bij zakelijk FC?
“We zijn Groningers, voetbalenthousiastelingen en velen binnen ons bedrijf zijn net als ik opgegroeid met FC Groningen. FC Groningen hoort bij de stad en zo dragen wij ons steentje bij. In de businessruimtes bouwen we makkelijk een netwerk op en tref je wekelijks bestaande relaties. Door onze aanwezigheid bij de FC hebben we uitstekende contacten met diverse reclamebureaus, maar ook met Univé en Hattrick Media bijvoorbeeld, daar werken we al jaren voor. Ook werken we voor FC Groningen in de Maatschappij en hebben deze week weer het FC-magazine ‘Word Groter’ uitgebracht.”
9. Met welke mogelijke opdrachtgevers kom jij graag in contact?
“Ondernemers en marketeers uit het bedrijfsleven, het onderwijs en de zorg, maar vooral met mensen die advies en ons meedenken appreciëren. Relaties die ideeën voor goede print hebben of met creatieve vraagstukken zitten. Ook spar ik graag met reclame- en marketingbureaus en spreek graag uitgevers. Wist je dat er weer meer (school)boeken gemaakt worden? Ook kloppen er steeds vaker detail- en groothandels aan voor het maken van een catalogus, die maken een comeback.”
10. Wat verwacht je van de aanstaande seizoenontknoping?
“We gaan winnen van Roda JC en promoveren vrijdag! We hebben een heerlijke, jonge en trotse ploeg die de druk kan dragen. Een ploeg die speelt voor de stad. Die voorhoede, pwoah… tegenstanders komen niet aan opbouwen toe! Het middenveld daar kort achter, een goede achterhoede, prima keeper; we hebben alle ingrediënten in huis om te promoveren. Dick managed de druk goed. Ik ben blij met zijn komst. Hij heeft moeilijke keuzes gemaakt en risico’s genomen. Dat betaalt zich uit.”
11. Heb je ook een levensmotto?
“Familie heb je, vrienden kies je! Wees gelukkig en ben blij met je goede vrienden. Ik heb vrienden die ik 24 uur per dag, 7 dagen per week kan bellen, daar ben ik blij mee! En ik besef me goed dat het fijn is dat ik met Henny een vrouw heb die mij de ruimte geeft en in mijn waarde laat, dat waardeer ik enorm. Ik geniet van ons gezin, onze kleinkinderen en het momentum. Zo stap ik na dit interview in de auto voor drie dagen Efteling met mijn gezin. Daar heb ik echt zin in!”