Elftal vragen aan… Jan Akkermans.
Jan Akkermans en Marloes Hemmel bestieren samen Garde Hotels. Een concept bestaande uit Hotel Corps de Garde en Hotel Halbert. Boetiekhotels in de Oude Boteringestraat, waar je als Stadjer, ondernemer of toerist even niet hoeft deur te broezen. Tijdloze ontmoetingsplaatsen, waar de bijbehorende Brasserie Corps, Café Tjall en Restaurant Blumé, smaak en vermaak toevoegen aan de rust en ontspanning. De hotels bieden ook zakelijke mogelijkheden. Tijd voor Akkermans om naar Euroborg te komen en een ‘Elftal vragen aan…’ te beantwoorden.
1. Jan, onder Garde Hotels vallen Hotel Corps de Garde én Hotel Halbert. Om met Corps de Garde te beginnen. Wat is het voor een hotel?
“Hotel Corps de Garde zit aan de kop van de Oude Boteringestraat en het Lopende diep. Het is een monumentaal pand uit 1634, met 19 kamers en 1 appartement. Vroeger werd de ‘Noordgrens’ van onze Stad er letterlijk bewaakt! Het gebouw en de straat barsten van de verhalen en historie. Het is bovenal een heerlijke plek om te slapen, ontspannen, eten en gewoon… te zijn!”
2. Hotel Halbert en restaurant Blumé zijn onlangs geopend. Wat kun je daarover vertellen?
“In het karaktervolle, eveneens geschiedenisrijke Hotel Halbert, combineren we gastronomie met uitzonderlijke aandacht voor details. Er zijn 63, pas gerenoveerde idyllische hotelkamers, 2 suites en een grande suite. Tevens tref je er het toegankelijke Café Tjall en Restaurant Blumé, waar we echt de tijd nemen voor eten. Blumé is genieten en biedt moderne, seizoensgebonden gerechten, samengesteld door top kok en mede-restauranteigenaar Henrice Dijks en zijn team!”
3. Welke beleving willen jullie gasten meegeven?
“Het draait bij ons om tijd, aandacht en beleving. Tijd die we enerzijds langzamer laten draaien, maar tijd ook die we gasten vooral optimaal willen laten beleven. Wij bieden gasten een rustgevend, smaakvol en ‘tijdloos’ bezoek. In onze hotels én eetgelegenheden. We doen dat door oprechte aandacht en kwaliteit te leveren, maar ook door de geschiedenis te laten herleven en verhalen te vertellen. Over onze panden en Stad bijvoorbeeld. We hebben ook echt kennis van de Stad en met mijn vader hebben we een echte stadsgids ingelijfd!”
4. Wat heb je met FC Groningen en wat zijn jouw eerste herinneringen aan de club?
“Och, man, dat zijn geweldige herinneringen. Het Oosterpark was magisch. Blubber aan je benen, tussen de paarden en politieagenten fietsen. Ik vond het altijd erg indrukwekkend en fantastisch om er met vrienden en familie heen te gaan!”
5. Met Garde Hotels zijn jullie lid van de FC Groningen Business Club. Waarom?
“Ik heb een warm gevoel bij de club en bewaar dus prachtige herinneringen. Daarbij spreekt de Word Groter-thematiek van de FC me aan. Het toont de betrokkenheid bij supporters én het bedrijfsleven. De club doet erg haar best om kennis te delen, verbindingen te leggen en talenten te laten groeien. Ze besteden tijd en aandacht aan je. Ik wil zelf ook groeien, mijn horecakennis delen en kansen bieden. Aan andere ondernemers, werkzoekenden. Daarom pas ik, maar ook Garde Hotels bij de FC.”
6. Wat hebben jullie collega-businessclubleden en het regionale bedrijfsleven te bieden?
“Vooropgesteld kunnen we collega-leden en hun zakelijke gasten ‘van over ver’ een rustgevend verblijf bieden. Verder bieden we het lokale bedrijfsleven in ons fraaie souterrain in Corps de Garde diverse zakelijke arrangementen en zijn ondernemers in Brasserie Corps altijd welkom voor een lekkere l(br)unch. Ons restaurant Blumé is het hele jaar open, niet alleen voor bedrijfsetentjes, maar ook om ‘gewoon’ met familie of vrienden te genieten van de lekkerste gerechten.”
7. Wat weten mensen nog niet over jullie Hotels, wat wel interessant is om te delen?
“Ik denk dat veel ‘Stadjers’ niet door hebben dat ook zij voor een kop koffie, lekkere lunch, borrel of rustgevend verblijf prima kunnen binnenstappen bij Corps de Garde of Halbert. We zijn er niet alleen voor toeristen of ondernemers, we zien stadsgenoten en studenten graag komen. We zijn zeer toegankelijk!”
8. Je hebt in je leven al van alles gedaan? Past ‘ondernemend hotelier’ uiteindelijk het beste bij je?
“Ja! Ik heb in mijn werkende leven al veel gedaan en beleefd, maar in deze rol valt alles. Ik moet lef tonen, gastvrij zijn, schakelen, aandacht verdelen, aansturen, durven en doen. Het is scherp zijn op details, maar ook vooruitdenken. Je kunt je ideeën letterlijk vormgeven en dat bevalt me. Ik denk in kansen en als ondernemer heb je de vrijheid om die kansen te pakken en richting te geven.”
9. Wat is de beste keuze die jij als ondernemer ooit hebt gemaakt?
“Het was een hele goede keuze om dit avontuur samen met Marloes aan te gaan! Op deze manier is het een gezamenlijk onderdeel van ons leven. We delen en denken samen en vullen elkaar aan. Marloes staat voor de kwaliteit van de operationele organisatie en de dagelijkse uitvoering en ik denk meer aan de groei en continuïteit en probeer ‘het gezicht’ van Hotel Garde te zijn. Ik ben echt heel blij dat Marloes en ik dit samen beleven!”
10. Wat is de belangrijkste les die jij als ondernemer hebt geleerd?
“Maak geen keuzes op gevoel van status, maar maak keuzes op basis van je geloof, passie en onderbuik. Doe dingen waar je blij van wordt en zoek daarvoor de juiste mensen om je heen! In je leven, je bedrijf of je werkomgeving. Daar groei je van.”
11. Waarom gaan jullie er een nog groter succes van maken?
“Omdat we met Corps de Garde, Halbert en restaurant Blumé echt een waardevol aanbod hebben voor een breed publiek. Ik heb erg veel vertrouwen in Marloes, mezelf, maar vooral ook in ons hele team. Onze mensen maken het verschil. We proberen ze echt te betrekken en we zorgen dat ze gezien en gehoord worden. En als je Henrice Dijks als kok en mede-eigenaar van Blumé aan het stuur hebt… Tja, dan heb je toppers in huis!”