Elftal vragen aan…. Lennart Deddens (The Boilermaker Group).
Lennart Deddens is top bartender, horecaondernemer en FC-supporter. Lennart ontwikkelt en beheert, met samen met zijn compagnon Peter Torenbosch, horecaconcepten in Stad en verzorgt met zijn bedrijf The Boilermaker Group op veel evenementen en festivals in onze provincie de natte horeca. Van mobiele cocktailbars tot volledige catering van dranken. Met zijn lidmaatschap bij de FC Groningen Business Club hoopt Lennart steeds meer bedrijven te laten kennismaken met kwalitatieve horeca op locatie.
1. Kun je wat over jezelf vertellen Lennart?
“Ik ben in 1984 in Stadskanaal geboren, getrouwd met Linda en heb twee kinderen. Ik heb de Hogere Hotelschool afgerond en werk al vanaf mijn 14e in de horeca. Ik begon als afwasser bij Makedonia en later als barkeeper bij Mingelmous in ‘Knoal’ en Hotel de Ville in Groningen. Na mijn afstuderen woonde ik in Brussel, waar ik vervolgens 7 jaar heb gewerkt als bar-manager van The Dominican en Head Bartender voor 3-Michelin ster Chef Yves Mattagne. Uiteindelijk ben ik in 2013 weer in Groningen komen wonen en werken.”
2. The Boilermaker Group, wat is dat voor een bedrijf?
“We zijn een full service hospitality bedrijf, gespecialiseerd in de natte kant van de horeca. We voorzien publieksevenementen en festivals van de juiste horecaconcepten, voornamelijk gericht op cocktails. We organiseren ook eigen evenementen zoals het Oktofest en het Wild Festival en verzorgen ook steeds meer bedrijfscatering. We merken dat steeds meer Groningse bedrijven toffe horeca opzoeken voor hun personeelsfeesten, wij brengen dit met onze cateringconcepten bij bedrijven op locatie. Bijvoorbeeld met onze mobiele cocktailbars, workshops en proeverijen. Ten slotte participeren we in eigen horecazaken zoals Cilinder, Achterwerk, OOST, The Stockroom en BOEL.”
3. Wat betekent Boilermaker eigenlijk?
“Een ‘Boilermaker’ is een Amerikaans drankritueel, net als een Jenever voor een biertje hier een ‘kopstootje’ heet. In Amerika is het een combinatie van bier (mijn compagnon Peter zijn grote passie) en van spirits (mijn grote passie). De naam Boilermaker symboliseert onze beide passies en samenwerking.”
4. Jullie zijn geen gewoon ‘hospitality bedrijf’. Waarin zit jullie kracht?
“We tonen lef in de keuzes die we maken en denken altijd vanuit de voorkant, de uiteindelijke ervaring van de gast staat bij ons centraal. We zijn extreem klantgericht, bieden hoge service en kwaliteit op alle niveaus en zijn onderscheidend. De product- en gastronomische kennis onder ons personeel is enorm. Daar investeren we dan ook veel tijd en geld in, goed personeel maakt je zaak.”
5. Je bent samen met Peter Torenbosch begonnen. Wat kun je over hem vertellen?
“Peter is mijn beste vriend en een enorm sociaal persoon. Ik ben letterlijk naast hem opgegroeid, dus ik ken hem al mijn hele leven. Hij is een echte horecaman, een gezelligheidsdier en ondernemer. Peter kan als geen ander mijn creatieve ideeën vertalen naar functionele concepten en ondernemingen.”
6. Wat heb je met de FC?
“De FC is mijn club. Toen ik op kamers woonde in het Oosterpark, bezocht ik de FC al vaak. Toen kon je zondags nog een kaartje aan de poort kopen. Een prachtig stadion met een mooie sfeer. Kreeg je zo’n stinkende supportersvlag over je heen, heerlijk! De eerste jaren in Euroborg had mijn vader business-seats en toen ik in Brussel woonde, volgde ik de FC in een Sportsbar. Daar zat ik dan op een klein schermpje de FC te volgen, terwijl anderen de Premier League keken.”
7. Waarom ben je zakelijk lid bij FC Groningen?
“We waren voor de Coronapandemie al lid, maar alle onzekerheid en maatregelen zorgden ervoor dat we dit moesten stoppen. Toen er betere tijden aanbraken en we weer een goed gevoel bij de commerciële inslag van de FC kregen, was onze interesse gewekt. Door de degradatie was er voor ons helemaal geen twijfel meer om lid te worden, dat was de ultieme trigger om de FC weer actief te steunen.”
8. Waar ben jij goed in en wat wil je graag beter kunnen?
“Ik ben erg creatief, durf groot te dromen en zie commerciële kansen. Verder ben ik gepassioneerd over mijn vakgebied en ben ik goed in de juiste contacten leggen. Wat ik graag beter zou willen kunnen is het bouwen van een organisatie, maar gelukkig heb ik een sterk team om me heen dat me daar veel over leert en in ondersteunt.”
9. Wat is de beste keuze die jij ooit gemaakt hebt en wat heb jij de laatste jaren geleerd?
“Na zeven jaar in het buitenland gewerkt te hebben kwam ik in 2013, mede door toedoen van Peter, terug naar Groningen. Achteraf bekeken, was dat een zeer bepalende keus en ben ik blij dat ik terug ben gekomen. Door Corona realiseerde ik me hoe broos alles is. Ik ging er altijd vanuit dat dingen door onze kennis, kunde en zelfverzekerdheid wel een succes zouden worden, maar ik heb geleerd dat er onverwachte dingen kunnen dwarsliggen.”
10. Wat wil je altijd nog een keer doen?
“Ik wil met mijn gezin nog eens een lange rondreis door Zuid-Afrika maken, daar heb ik een jaar gewoond. Het is een prachtig land en zo’n reis zal een leerzame ervaring zijn voor onze kinderen. Dus als onze jongste zich actief dingen kan herinneren, wil ik ze dat graag laten zien.”
11. Wat is jouw favoriete drankje en wat moet de FC echt in de lounge gaan schenken?
“In een cocktailbar bestel ik de Martinez; de Godfather van de Dry Martini. De eerste originele versie uit 1862 wordt gemaakt met Jenever, Rode Vermouth, Orange Curaçao en sinaasappelbitters. Bij de FC zou ik een ‘Dark ‘n Stormy’ introduceren. Een donkere rum met ginger-beer en limoen. Makkelijk te maken en past perfect bij de huidige weersomstandigheden.”