string(17) "WP Rocket/Preload"

Week van de Verbinding: Businessclubleden Werner Hoenders en Marc Oegema vinden elkaar.

Maandag 03 april 2023 om 12:58

Op het Ereterras en in de businesslounge van de FC wordt niet alleen gejuicht of getreurd. Er worden ook ervaringen, ideeën en kwetsbaarheden uitgewisseld. Zo ontstaan er hechte relaties en samenwerkingen. Zo mocht communicatietrainer Werner Hoenders krachtig en doelgericht aan de slag voor mede businessclublid Afier Accountants uit Tynaarlo. We zochten Werner en Marc Oegema op voor een korte toelichting op deze samenwerking.

Werner, jij verzorgt al twintig jaar trainingen, workshops en presentaties. In welk vakgebied?
“Al mijn trainingen hebben te maken met communicatie, veelal georiënteerd op gedrag en vaardigheden in (klant)gesprekken. Dus veelal ‘naar buiten’ gericht. Maar ik geef ook trainingen voor de interne organisatie; feedback-gesprekken, leiderschapstrainingen, etc.”

Wat maakt jouw werk zo leuk? 
“Het afwisselende; de verschillende werkomgevingen, maar het werken met mensen geeft me vooral voldoening. Ik vind het prachtig om deelnemers aan mijn trainingen te zien veranderen. Sommigen komen omdat ze ‘gestuurd’ zijn, sommigen vragen zich hardop af wat ze überhaupt nog kunnen leren. Als die mensen ontdekken dat de training er niet alleen voor de werkgever is, maar hen als individu verrijkt, dan ben ik blij. Dan besef ik dat mijn interventie echt een bijdrage levert aan ontwikkeling en groei. Dat vind ik mooi.”

Hoe kom jij als ervaren sales- en communicatie-expert aan nieuwe opdrachten?
“Dat wisselt, maar referrals helpen. Ik heb veel kortstondige, afgebakende opdrachten, dus ik ben continu aan het ‘trommelen’. Doordat ik al vele jaren trainingen verzorg heb ik inmiddels een groot netwerk van professionals opgebouwd. Die contacten kun je via Linkedin goed volgen en onderhouden. Met Afier had ik al een link door de SRA, maar ik tref Afier-teamleden weleens bij de FC. Dan spar je samen wel eens.”

Marc, wat is Afier voor een bedrijf?
“Wij zijn sterk in accountancy en belastingadvies. We werken voor het MKB en familiebedrijven van tien tot meer dan honderd medewerkers. We willen ondernemers en hun bedrijf het liefst op diverse fronten helpen. We houden van dynamiek en brede vraagstukken en werken veel voor project-gestuurde organisaties zoals zakelijke dienstverleners, bedrijven in de bouw, de IT-branche, maar ook het onderwijs en de vastgoedsector.”

Bij Afier gebruiken jullie de slogan ‘Mensen voor cijfers’. Kun je die toelichten?
“Zeker, die slogan hebben we vanaf dag één. We willen ermee zeggen dat er meer dan werk alleen is. De mens staat op een. We hebben oog voor onze medewerkers en onze relaties, maar willen ook dat ze oog hebben voor elkaar. Sociaal en collegiaal gedrag, dat straalt af op anderen en je krijgt automatisch klanten die daarbij passen. Ook willen we mensen blijven ontwikkelen en investeren in scholing en ontwikkeling. Dat mag breed zijn, dat juichen we toe, maar we betrekken onze medewerkers daar wel bij, het moet gedragen worden.”

Jullie zijn een samenwerking aangegaan met Werner Hoenders als trainer, waarom?
“We zijn als Afier hard gegroeid, qua omzet en opdrachten, maar vooral ook in het aantal medewerkers. We werken nu met tachtig mensen. Dan is het belangrijk dicht bij de basis te blijven. Als je groeit moet je ook je cultuur, gedrag en kracht willen bewaken. We hebben altijd oog gehad voor de mens, intern en extern en willen die klantgerichtheid blijven borgen. We willen elkaar scherp houden en ons onderscheidend vermogen in de markt vasthouden.”

Wat zijn het voor medewerkers Werner, ‘die mensen’ van Afier?
“Een heel open, leergierige, kundige en no-nonsense groep. Met veel verstand van cijfers. Maar dienstverlening doe je voor en met mensen. De Afier-medewerkers stonden open voor handreikingen, waren zelfkritisch en meedenkend. We hebben gesproken over gewenst gedrag, klantvriendelijkheid, kwaliteiten en verbeterpunten.”

Hoe waren de reacties op de trainingen Marc?
“Vooraf vonden sommigen zo’n training wel spannend. Het is ook heel anders dan wanneer je vakinhoudelijke trainingen krijgt. Ook is het spannend om je eigen gedrag te bepraten, helemaal als je, niet zo extravert bent. Door Werners enthousiasme kreeg hij veel openheid uit onze groep. Hij kreeg iedereen uit zijn comfortzone en vertaalde dat naar situaties op de werkvloer, voor velen een mooie eyeopener.”

Zou je Werner aan collega businessclub leden aanbevelen?
“Absoluut. Vooral door zijn positieve en rustige aanpak. Mensen zijn snel op hun gemak en Werner laat iedereen in zijn waarde. Daarbij haalt hij mensen op originele wijze uit hun comfortzone. Daarbij maakt hij sterk contact, is goed in het onthouden van namen en achtergronden en werkt makkelijk met mensen van verschillende leeftijden en functies. Je merkt gewoon dat Werner ervaring heeft.”

Werner, jij loopt al jaren rond bij zakelijk FC Groningen, maar wat weten mensen nog niet over jou, wat wel leuk is om te vertellen?
“Dat ik tot mijn 28e in een rockband speelde? Ik ben in 1998 zelfs boven het Oosterpark uit een vliegtuig gesprongen om vervolgens op de middenstip onze single te spelen. Tijdens het contact met Hans Nijland hebben we hem getipt om het nummer Jump als opkomstnummer te draaien. Verder vind ik mezelf nog altijd eerst supporter en dan pas sponsor van de club.”

Marc, heb jij nog iets wat je kwijt wilt?
“Ja, dat mensen die een leuke baan in de accountancy willen, bij een kantoor die pal achter FC Groningen staat (zeker nu!), hartelijk welkom zijn voor een gesprek. Verder kan ik ondernemers adviseren om eens stil te staan bij hun ondernemersrisico’s zoals bijvoorbeeld de kwetsbaarheid van hun data. Denk eens na over je cyber security, wat heb je gedaan om je waardevolle en of vertrouwelijke gegevens te beschermen? We denken graag mee!”

Heb jij nog een slotboodschap Werner?
“Vorige week werd ik gebeld door een potentiële klant uit Groningen die werkt voor een organisatie waar 2.200 mensen werken. Hun hoofdkantoor staat in de Randstad, maar zij willen bewust een lokale partij voor een communicatietraining. Dat vind ik mooi, want ik vind dat we elkaar de business moeten gunnen. Dat is ook de meerwaarde van de diverse businessclubs van FC Groningen. Lokale verbindingen maken ons alleen maar sterker!”

Gerelateerd nieuws.

3 dagen geleden

Meer & Beter Bewegen Symposium op woensdag 22 januari 2025

4 dagen geleden

Iedereen doet mee: FC Groningen en Scapino halen 10.000 euro op voor goede doel

4 dagen geleden

OG Clean Fuels blijft na hoofdsponsorschap FC Groningen trouw